Zo wordt onderhoud en gebruik van liften smart én duurzaam

timer6 min
Zo wordt onderhoud en gebruik van liften smart én duurzaam

Liften doen het ogenschijnlijk nog steeds zoals ze dat al decennialang doen. Onder de motorkap zijn deze ‘apparaten’ echter veel slimmer dan we vaak zien of vermoeden. Hendrik van ’t Hul doet een boekje open over wat Mitsubishi Elevator Europe ons allemaal voor smarts te bieden heeft en doet er ook nog een duurzame schep bovenop.

Je kunt je het haast niet meer voorstellen, maar in het tijdperk vóór computer en internet was de lift een van de slimste apparaten in ons leven door ons met één druk op de knop naar de gewenste etage te vervoeren. Dat gebruiksgemak is gebleven en verbeterd (vaak voel je al helemaal niets meer van het op en neer gaan), maar verregaande technologische ontwikkelingen bieden nog veel meer mogelijkheden. Die spitsen zich niet alleen toe op de gebruiker en op het onderhoud, maar leggen in de toekomst ook nog een koppeling naar smart cities.

Gebruiker

Zo wordt onderhoud en gebruik van liften smart én duurzaamMet zichtbaar plezier vertelt Hendrik van ’t Hul (foto rechts) ons over de lift anno 2022. Die kan jou al bij de entree van een gebouw, met de juiste app op je telefoon, volautomatisch verbinden met de smart lift(en) in je kantoor. Het systeem herkent jouw binnenkomst, de lift snelt naar de vloer waar jij je bevindt en brengt je zonder tussenkomst van een knop naar de verdieping waar jij altijd werkt. De slimme liften van Mitsubishi kunnen echter nog veel meer. Door een koppeling met het gebouwbeheersysteem kan de lift je ook naar een etage brengen waar voor jou op dat moment nog een lege werkplek ter beschikking is. Of waar jouw team zich heeft verzameld op de vrije werkplekken.

Als er bij de entree van het gebouw niet wordt gewerkt met herkenning via een app, is er ook nog de optie van persoonsherkenning door de lift zelf. Met een camera, iris- of vingerscanner en anders wel door het zelf scannen van een QR-code. Dat biedt in theorie niet alleen toegang tot bovenstaande functies, maar zo nodig ook daadwerkelijk toegang tot een etage. Ook kun je denken aan het toepassen van stembesturing, maar dat is wat lastiger als de lift door veel mensen wordt gebruikt. Vanzelfsprekend worden in verband met de privacy alle voorwaarden van de AVG in acht genomen en is de toepassing afhankelijk van de eigenaar van de lift en de werkelijk gebruiker van het pand.

Naast de eigen slimme werking van een lift, zo vertelt Van ’t Hul ook, kan deze helpen bij informatieoverdracht. In plaats van een aanplakbiljet of poster kan de lift dat veel uitgebreider én slimmer. Heb je rond lunchtijd op het knopje van de restaurantverdieping gedrukt? Dan krijg je alvast het dagmenu te zien. Vertrek je rond vijf uur naar de begane grond? Dan kan het beeldscherm in de lift je informatie geven over wat er ‘buiten’ gebeurt, zoals info over files, het weer en treintijden.

Zo wordt onderhoud en gebruik van liften smart én duurzaam

Je kunt verder ook op tijd een seintje krijgen wanneer de liften er door gepland onderhoud ‘uit liggen’ en je thuiswerken kunt overwegen. Mocht er onverhoopt een storing optreden, dan kan de smart elevator van Mitsubishi je vertellen dat er al een monteur is gewaarschuwd en hoe lang het duurt voordat deze arriveert. Over storingen gesproken: met nog geen twintig uur storing per jaar zit Mitsubishi op het laagste aantal uren storing in de markt en ver onder het gemiddelde.

Onderhoud

Het smart monitoren van het onderhoud is ongetwijfeld nog belangrijker voor de eigenaar van het gebouw. Van ’t Hul vertelt daarover: “De deuren zijn het meest storingsgevoelig, maar dan wel meestal door externe oorzaken. Zo zien we vaker dat die ontzet worden door bijvoorbeeld scootmobielen. Als de deuren niet meer dichtgaan, geeft dat een foutcode die wij op afstand kunnen detecteren. Op dit moment sturen we er dan nog niet automatisch een monteur naartoe, maar dat gaat in de komende jaren wel gebeuren, nog voordat de gebruiker een melding doet.”

“Op dit moment zijn we bezig om veel data over het gebruik en onderhoud te monitoren en filteren. Het is vooral van belang te ontdekken wat relevant is en wat niet. Wat gaat ons daadwerkelijk iets meer zeggen? Je kunt bijvoorbeeld vermoeden dat bij een toename van het stroomverbruik er een storing aanstaande is. Zo verbruik je iets meer stroom als de lift of de deuren minder soepel lopen. We moeten nog vaststellen waar we hierbij de grens trekken en gelijk een monteur op pad sturen. Tegelijkertijd moeten we ervoor waken dat we door een teveel aan data door de bomen het bos niet meer zien. We gaan ons daarom concentreren op een beperkt aantal gebruiksgegevens, zoals het stroomverbruik van de lift, de sluittijd van deuren of niet-normale bewegingen van de liftkooi.”

Door het vooraf detecteren van de juiste gebruiksgegevens kan dus het belangrijke predictive maintenance plaatsvinden en worden storingen voorkomen. Het huidige aantal storingen zit al op een minimum - wat met de huidige middelen technisch haalbaar is - maar dankzij de geschetste slimme toepassingen verwacht Van ’t Hul nog verdere verbeteringen. Ook in het signaleren van de storingen zelf is nog verfijning mogelijk. Van ’t Hul: “We weten wat een normaal, dagelijks patroon van het gebruik van de liften is. Als dat gebruik ineens extreem afwijkt zonder dat er een foutcode gemeld wordt, zou dat toch op een storing kunnen wijzen. Nu gaan we daar nog niet op acteren, maar als we in de toekomst de juiste data hebben geanalyseerd, zal er wel automatisch iemand op af kunnen gaan.”

Product-as-a-service

Naast het belang van datagestuurd onderhoud benadrukt Van ’t Hul ook de duurzame aspecten van de liften. In dat kader werkt Mitsubishi als enige in de branche sinds 2016 met product-as-a-service, wat sinds een aantal jaren al de meerderheid vormt van de omzet van de nieuw gekochte Mitsubishi-liften. Van ’t Hul: “Als organisatie focussen wij ons daar volledig op, ook al zal de markt nooit 100% product-as-a-service worden. Het vergt andere juridische vormen en de financierbaarheid ervan is nog relatief nieuw, maar vanuit het duurzame gedachtegoed gaan we hier zeker mee door.”

“Als eigenaar van het product”, vervolgt Van ’t Hul, “streef je een langere levensduur na en ga je op een andere manier met je product om. Vooral ook doordat we in de toekomst minder materialen tot onze beschikking hebben en ook minder handen om de technieken toe te passen. De tijd van onbeperkte bronnen hebben we achter ons gelaten, dus moeten wij bepalen hoe we daar smart mee omgaan. Zo moet je, als een lift minder wordt gebruikt, ook het onderhoud aanpassen. De liftenbranche is bijvoorbeeld nog gewend om preventief materialen te vervangen, maar als een lift minder gebruikt wordt, kun je het vervangen van materialen beter uitstellen. Dat is disruptief denken, want zo passen wij het traditionele verdienmodel aan en tornen we wel aan onze eigen omzet. We moeten dat echter als hele bouwwereld en industrie wereldwijd gaan toepassen. De klant zal hier uiteindelijk voor moeten gaan betalen, maar pas dan hebben we het met elkaar écht over duurzaam bouwen”, besluit Van ’t Hul.

Tekst: Ysbrand Visser
Beeld: Mitsubishi Elevator Europe

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c261 c286
Duurzaam Gebouwd Podcast: verduurzamingsvraagstukken oplossen met Data & Digitalisering

Duurzaam Gebouwd Podcast: verduurzamingsvraagstukken ...

29 jun om 07:00 uur
timer 1 min

Hoe kunnen data en digitalisering helpen de verduurzamingsvraagstukken op te lossen? Gebouwen worden met de dag ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c261
‘Data & Digitalisering belangrijkste troef om duurzaamheidsvraagstukken in te vullen’

‘Data & Digitalisering belangrijkste ...

17 jun om 12:30 uur
timer 8 min

Data & Digitalisering speelt een essentiële rol om opgaves als netcongestie in te vullen en vraag en ...

Lees verder »

c257 c261
Ebook: Contextual Intelligence

Ebook: Contextual Intelligence

Met een slimme, driedimensionale kaart van een gebouw in 3D, inclusief locatietechnologie, krijgt assetmanagement ...
c21 c225 c261 c283
Smart contracts in gebouwonderhoud

Smart contracts in gebouwonderhoud

27 mei om 09:01 uur
timer 6 min

In een pragmatisch verhaal over smart contracts en gebouwonderhoud, schrijft smart buildings-expert Wilfred van ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c261 c265
De oplossing voor de bestaande woningbouw: super hybride warmtepomp

De oplossing voor de bestaande woningbouw: super ...

19 mei om 14:01 uur
timer 7 min

Per jaar komen er bij CFP Green Buildings wel honderden innovatieve plannen voor een duurzame bouw binnen. Welke ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c261
Deze spreker ontmoet je op seminar Data & Digitalisering

Deze spreker ontmoet je op seminar Data & ...

18 mei om 16:45 uur

In een reeks artikelen stellen we de sprekers van het seminar Data & Digitalisering op 9 juni aan je voor. ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c261
Op het podium bij Seminar Data & Digitalisering: Kees Jan ‘t Mannetje

Op het podium bij Seminar Data & Digitalisering: ...

12 mei om 17:00 uur

In een reeks artikelen stellen we de sprekers van het seminar Data & Digitalisering op 9 juni aan je voor. ...

Lees verder »

c21 c138 c225 c261
DigiDare Award brengt de succesverhalen

DigiDare Award brengt de succesverhalen

10 mei om 10:01 uur
timer 2 min

De organisatoren van de DigiDare Award 2022 zijn dit jaar op zoek naar de goede voorbeelden uit de praktijk, waar ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c261
Gerard Streng dagvoorzitter van seminar Data & Digitalisering

Gerard Streng dagvoorzitter van seminar Data ...

9 mei om 08:30 uur
timer 1 min

In een reeks artikelen stellen we de sprekers van het seminar Data & Digitalisering op 9 juni aan je voor. ...

Lees verder »

c21 c168 c225 c261 c263
Nieuwe normcommissie Smart buildings

Nieuwe normcommissie Smart buildings

4 mei om 13:01 uur
timer 1 min

Smart buildings bieden veel mogelijkheden voor energiebesparing en comfortverhoging. Normen spelen hierin een ...

Lees verder »

c21 c54 c243 c261
Meer energie-efficiëntie met lichtmanagementsysteem in combinatie met noodverlichting

Meer energie-efficiëntie met lichtmanagementsysteem ...

4 mei om 09:54 uur
timer 3 min

Hans Nas: In een wereld die steeds meer ‘connected’ wordt, is het niet meer dan vanzelfsprekend dat ook noodverlichtingsarmaturen ...

Lees verder »

c21 c225 c261 c283
Levensduurkosten: obstakels en kansen

Levensduurkosten: obstakels en kansen

25 apr om 15:01 uur
timer 8 min

We zeggen graag dat we goed doordacht ontwerpen en toekomstbestendige gebouwen realiseren. Toch kennen we allemaal ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up