Elektrostatisch veld vermindert fijn stof

Elektrostatisch veld vermindert fijn stof

Een elektrostatisch veld moet de komende maanden de hoeveelheid fijn stof in de Thomassentunnel op de A15 verminderen. Rijkswaterstaat, TU Delft en bouwbedrijf BAM beginnen met de proef in de hoop de luchtkwaliteit te verbeteren.

De TU Delft verricht samen met bouwbedrijf BAM en het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit de starthandeling een praktijkproef waarbij het effect van een elektrostatisch veld op de luchtkwaliteit in de Thomassentunnel (A15) wordt bepaald. Uit de praktijkproef moet blijken hoeveel fijnstof met dit elektrostatisch concept uit de lucht wordt gehaald.

Actieve en passieve rekken
Het elektrostatisch concept in de Thomassentunnel bestaat uit 2 x 24 aluminium rekken die aan de tunnelwand zijn bevestigd. De zogenoemde actieve rekken aan de linkerzijde van de tunnelbuis vormen de kern van het systeem. Ze zijn uitgevoerd met een hoogspanningsvoeding en twee nauwelijks zichtbare metalen draden waarop spanning staat.

Aan de rechterzijde zijn de zogenoemde passieve rekken gemonteerd waarin metaalgaas is gespannen. De draden van de actieve rekken geven de deeltjes fijnstof elektrostatische, positieve, lading. De opgeladen deeltjes fijnstof worden aangetrokken door de passieve rekken waaraan zij zich vasthechten.

Tunnel
Er is gekozen voor het uitvoeren van het onderzoek in een tunnel omdat dit nauwkeurig meten mogelijk maakt met beperking van invloeden van buitenaf. Daarnaast heeft de Thomassentunnel voldoende ruimte om de meetapparatuur veilig en zonder hinder voor het verkeer te plaatsen.

Voor het meten van fijnstof is op drie posities in de tunnel meetapparatuur opgesteld: aan het begin, het midden en aan het eind van de tunnel. De praktijkproef in de Thomassentunnel vindt plaats tot en met de eerste week van september 2009. De resultaten van het onderzoek zijn naar verwachting in november 2009 bekend.

Publiekprivate samenwerking
Het aanbrengen van een elektrostatisch veld, ook wel elektrostatisch concept genoemd, is een uitvinding van TU Delft. BAM en TU Delft werken samen aan de praktische toepassing van deze techniek.

Het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit, dat uitgevoerd wordt door Rijkswaterstaat, zoekt in opdracht van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM naar maatregelen die de luchtkwaliteit langs snelwegen (lokaal) verbeteren.

Bron: TU Delft

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225
Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere MPG-score

Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere ...

In zijn zoektocht naar het hergebruik van bouwmaterialen ontdekte Bob Floris de mogelijkheden van gebruikte gevelstenen. Deze behouden niet alleen kwaliteit maar ...

Lees verder

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Takkenkamp is ervan overtuigd dat hoogwaardige spouwmuurisolatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de circulaire transitie. Ook draagt het volgens het isolatiebedrijf ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up