Bouwketen bereid meer te betalen voor innovaties energiebesparing

Bouwketen bereid meer te betalen voor innovaties energiebesparing

Beslissers in de bouwketen zijn bereid extra te betalen voor een innovatie als het de juiste voordelen biedt. Dit blijkt uit het hoofdstuk ‘Prijs’ van het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011.

In dit hoofdstuk wordt onder andere onderzocht hoe partijen in de bouwketen reageren op de prijsstelling van een nieuw product. Een innovatief product mag volgens gemiddeld 46% van de bedrijven duurder zijn als het verbeteringen bevat op het gebied van energiebesparing. Bij de duurzaamheid van materialen is dit 42%. Ook gemak voor de eindgebruiker wordt veel genoemd.

Prijs
In het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011 is dit jaar uitgebreid aandacht besteed aan de introductie van nieuwe producten binnen de bouwketen. Hierbij is er onder andere aandacht besteed aan de mate waarin de sector vindt dat het huidige assortiment ruwbouw-, afbouw- en installatieproducten aansluit op de marktvraag.

In het hoofdstuk 'Prijs' is hierbij specifiek gekeken naar de prijsstelling bij de introductie van nieuwe producten. Hebben bouwende partijen meer vertrouwen in producten die  duurder zijn dan gemiddeld? Welke rol speelt merkbekendheid? Is een dure introductie juist reden om een product niet uit te proberen? Deze vragen zijn gesteld aan architecten,  hoofdaannemers B&U, installateurs en onderaannemers.

Geconcludeerd kan worden dat een te hoge prijs bij een introductie van nieuwe producten over het algemeen geen voorkeur geniet. Het percentage bouwende partijen dat meer vertrouwen heeft in producten die duurder zijn is relatief laag. Voor bijna eenderde van de bouwende partijen is een hogere prijs van nieuwe producten de belangrijkste reden om ze niet uit te proberen.

Energiebesparing en duurzaamheid troef
Voor welk soort innovaties zijn ze dan wel bereid extra te betalen? Een innovatief product mag volgens gemiddeld 46% van de bedrijven duurder zijn als verbeteringen gericht zijn op energiebesparing. Bij de duurzaamheid van materialen is dit 42%. Vooral voor architecten en installateurs speelt energiebesparing en duurzaamheid een belangrijke rol in het keuzeproces.

Gemak voor de eindgebruiker
Ook gemak voor de eindgebruiker is voor veel bedrijven een aspect waar ze extra voor willen betalen (gemiddeld 38%). Voor onderaannemers is dit zelfs het meest genoemde element. Een snellere bouw is vooral voor hoofdaannemers B&U van belang. Van hen is 47% bereid hier extra voor te betalen. Uiteraard zijn de esthetische mogelijkheden en een onderscheidende vormgeving vooral voor architecten belangrijk. Opvallend is dat respectievelijk 23% en 21% van de architecten ook prefab en systeembouw noemt als verbeteringen waarvoor ze meer willen betalen.

Fabrikant, blijf informeren
Gemiddeld geeft slechts 10% van de bedrijven aan dat een nieuw product nooit duurder mag zijn, ook niet als het verbeteringen op bepaalde gebieden oplevert. Bij onderaannemers ligt dit percentage met 15% het hoogst. Deze percentages liggen veel lager dan het aandeel dat eerder in het onderzoek aangeeft een duurder product niet uit te proberen. Hieruit kan worden opgemaakt dat beslissers in de bouwsector toch bereid extra voor een product te betalen, als het maar de juiste voordelen biedt.

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de prijselasticiteit van de vraag hoog is in de bouwsector. Als het prijsverschil met bestaande producten groter is, zullen snel minder bedrijven bereid zijn het product te gebruiken. Dit geldt zeker zolang de crisis in de sector nog voorduurt en de focus op de laagste prijs groot is. Voor toeleveranciers in de bouwsector betekent dit enerzijds dat ze heel kritisch moeten zijn in de prijsstelling van een nieuw product. Anderzijds moeten ze hun afnemers blijven informeren over toegevoegde waarde van hun producten, merken en innovaties.

BouwKennis Jaarrapport Nederland 2010/2011
Het BouwKennis Jaarrapport Nederland is als een marketingplan opgebouwd. Naast een analyse van de belangrijkste ontwikkelingen in de bouwbranche bevat het rapport belangrijke informatie voor de vijf P's uit de marketingmix. Zo hebben partijen aan de hand van de hoofdstukken 'Product', 'Prijs', 'Plaats', 'Promotie' en 'Personeel' een blauwdruk voor hun marketingplan in handen.

Voor meer informatie neemt u contact op met Jeroen Janssen (010) 2066996

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225
Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere MPG-score

Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere ...

In zijn zoektocht naar het hergebruik van bouwmaterialen ontdekte Bob Floris de mogelijkheden van gebruikte gevelstenen. Deze behouden niet alleen kwaliteit maar ...

Lees verder

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Takkenkamp is ervan overtuigd dat hoogwaardige spouwmuurisolatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de circulaire transitie. Ook draagt het volgens het isolatiebedrijf ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

keyboard_arrow_up