'Samenwerken is noodzakelijk' 

timer1 min
'Samenwerken is noodzakelijk' 

De boodschap 'Samen is noodzakelijk' verkondigt Daan Zandbelt, die als keynotespreker het seminar Passende Parkeernormen aftrapt. De Rijksadviseur zoomt in op de vraag welk advies hij de overheden nu geeft als het gaat om parkeren bij gebiedsontwikkeling.

“We zijn al jaren bereid om gemiddeld een uur per dag te reizen voor onze dagelijkse dingen. Dat heeft inmiddels tot een enorme mobiliteit geleid en tot een problematische toename van stikstof en CO2-uitstoot en voor ruimtelijke vraagstukken in de steden.”

Andersom geredeneerd kan gesteld worden dat als onze dagelijkse dingen op loop- en fietsafstand zijn gesitueerd er minder langdurige (auto-)mobiliteit nodig is. “Immers, de nabijheid van voorzieningen en banen leveren meer keuzemogelijkheden op zonder extra investeringen in tijd en mobiliteit”, stelt de Rijksadviseur.

Dit betekent dat we mobiliteit kunnen en moeten beïnvloeden door strategisch woningen en werk te plannen. Waar we wel aandacht aan moeten besteden is aan samenwerken, erkent Zandbelt. “We zijn sinds de wederopbouw in sectorale silo’s gaan zitten en denken nog te vaak dat we samenwerken kunnen vermijden, maar dat is niet zo. Samenwerken is een noodzakelijke randvoorwaarde.”

Seminar Passende Parkeernormen

Op 12 december 2019 vindt in Rotterdam het seminar Passende Parkeernormen plaats. De Wit is een van de keynotesprekers. “Dit seminar draagt er aan bij dat partijen op een andere, duurzame manier naar mobiliteit gaan kijken, de voordelen, mogelijkheden en noodzaak daarvan (gaan) onderkennen en actief gaan uitdragen en toepassen in de projecten.”

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c127 c160 c225
Goed werkklimaat draagt bij aan behoud van vakpersoneel

Goed werkklimaat draagt bij aan behoud van vakpersoneel

Vandaag om 10:00 uur
timer 3 min

In de industrie kan het binnenklimaat een essentiële rol spelen in het behouden van personeel, en natuurlijk ...

Lees verder »

c21 c225
Buurkracht maakt programma Duurzaam Gebouwd Congres 2020 compleet

Buurkracht maakt programma Duurzaam Gebouwd ...

Gisteren om 07:00 uur

Met gepaste trots kunnen we bekendmaken dat Buurkracht een keynote verzorgt op het Duurzaam Gebouwd Congres 2020. ...

Lees verder »

c21 c225 c243
Een nieuwe taal voor de energietransitie

Een nieuwe taal voor de energietransitie

24 jan om 15:30 uur
timer 3 min

‘Iedereen van het aardgas af’ is geen makkelijke boodschap. Aardgas is immers een hartverwarmende ...

Lees verder »

c21 c225
De toekomst van duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling op Building Holland 2020

De toekomst van duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling ...

24 jan om 07:30 uur
timer 2 min

Op Building Holland beklimmen topexperts het podium, binnen actuele en urgente thema’s als Energietransitie, ...

Lees verder »

c21 c225
Workshops van Duurzaam Gebouwd Congres 2020 uitgelicht: deel 3

Workshops van Duurzaam Gebouwd Congres 2020 ...

24 jan om 07:15 uur
timer 1 min

Benieuwd naar de interactiemomenten tijdens het Duurzaam Gebouwd Congres? Naast het netwerken brengen we graag ...

Lees verder »

c21 c225
Green Tie Gala 2020: Silver, Gold, Green!

Green Tie Gala 2020: Silver, Gold, Green!

24 jan om 07:00 uur
timer 3 min

Nederland als slechtste jongetje van de duurzaamheidsklas. Een berichtgeving waar we met zijn allen zat van zijn. ...

Lees verder »

c21 c225
5 redenen waarom je het Duurzaam Gebouwd Congres niet mag missen

5 redenen waarom je het Duurzaam Gebouwd Congres ...

24 jan om 06:30 uur
timer 1 min

Over iets meer dan een week is het zover: het Duurzaam Gebouwd Congres 2020 barst los. Wij geven je 5 goede redenen ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c244
Nieuws uit Vlaanderen: elektriciteitswijk van de toekomst en eerste circulaire bedrijfsgebouw

Nieuws uit Vlaanderen: elektriciteitswijk van ...

23 jan om 10:01 uur
timer 3 min

Benieuwd naar de elektriciteitswijk van de toekomst? Ontdek het tijdens de tentoonstelling ‘La Pile’ ...

Lees verder »

c21 c142 c225 c263
Doekzonwering viert vijftiende verjaardag met steeds meer duurzaamheid

Doekzonwering viert vijftiende verjaardag met ...

22 jan om 13:01 uur
timer 4 min

De viering van de vijftiende verjaardag van Fixscreen doekzonwering is meteen een goede gelegenheid om te vragen: ...

Lees verder »

c21 c135 c184 c225 c243
Verduurzamen van gemeentelijk vastgoed in ’s-Hertogenbosch: ‘Gewoon beginnen!’

Verduurzamen van gemeentelijk vastgoed in ’s-Hertogenbosch: ...

22 jan om 10:01 uur
timer 7 min

Nederlandse gemeenten buigen zich as we speak over een gigantische opgave: het invullen van een visie voor een ...

Lees verder »

c21 c225 c246
Wil jij starten met een bouwteam?

Wil jij starten met een bouwteam?

22 jan om 07:00 uur

De volgende cursus ‘Starten met Bouwteam’ begint op 26 maart 2020. Wanneer is de contractvorm geschikt ...

Lees verder »

c21 c225
Volledige programma bekend van Duurzaam Gebouwd Congres 2020

Volledige programma bekend van Duurzaam Gebouwd ...

22 jan om 06:30 uur

Kennisdeling, nieuwe samenwerkingen en inspiratie op het vlak van onder andere gedragsverandering. In dit artikel ...

Lees verder »

Reacties

Reëel gezien zijn Belangen van de politiek tegenstrijdig en niet consequent. Zolang het OV de verkeersstromen niet kan opvangen en regisseren met als resultaat uitpuilende wagons met als haring gestapelde passagiers en achter blijvende passagiers bij de ostappunten mankeert er veel aan het vervoer. De controle is zeer matig en vandalismegedrag op gemeenschapsgoed onacceptabel hoogl. Ook ingegeven op door politiek en gedoogbeleid. Tweede aandachtspunt Het punt van vertrek maar ook het punt van aankomst is relevant. Reizen is een noodzaak geen doel op zich. Belangrijk is dan ook een reële reistijd van A naar B of zelfs naar D en E. De kilometer vergoeding moet ook niet oproepen dat deze een onacceptabel deel zijn van de verdiensten en er weinig overblijft voor de werker. Het vervoer zit nog vol uitdagingen Zeker in Nederland waar alles direct een koppeling heeft met te hoge hobby kosten en opsplisingen in buitensporige belangen.

Reëel gezien zijn Belangen van de politiek tegenstrijdig en niet consequent. Zolang het OV de verkeersstromen niet kan opvangen en regisseren met als resultaat uitpuilende wagons met als haring gestapelde passagiers en achter blijvende passagiers bij de ostappunten mankeert er veel aan het vervoer. De controle is zeer matig en vandalismegedrag op gemeenschapsgoed onacceptabel hoogl. Ook ingegeven op door politiek en gedoogbeleid. Tweede aandachtspunt Het punt van vertrek maar ook het punt van aankomst is relevant. Reizen is een noodzaak geen doel op zich. Belangrijk is dan ook een reële reistijd van A naar B of zelfs naar D en E. De kilometer vergoeding moet ook niet oproepen dat deze een onacceptabel deel zijn van de verdiensten en er weinig overblijft voor de werker. Het vervoer zit nog vol uitdagingen Zeker in Nederland waar alles direct een koppeling heeft met te hoge hobby kosten en opsplisingen in buitensporige belangen.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up