'Duurzaamheid: vaker beleden met de mond dan met de portemonnee'

'Duurzaamheid: vaker beleden met de mond dan met de portemonnee'

Dit gevoel krijg ik vaak als ik kijk naar de stand van zaken in de sector. In deze blog verdedig ik de bovenstaande kop. 

En het is meer dan alleen een gevoel. Ik heb er ook voorbeelden van. Ik was ooit betrokken bij een project van de overheid in Den Haag. De bouwer waarvoor ik toen werkte, won de aanbesteding. In de gunning stond een voorgeschreven Rc-waarde voor het dak. Die was lager dan de dwingende regels die de overheid in de wetgeving stelt bij dergelijke projecten. Toen we de opdrachtgever daarop wezen, kwamen de excuses: “Ja maar, het moet toch echt voor deze prijs. En daar past die Rc-waarde bij.” Dat vind ik nou zo’n typisch voorbeeld dat de stelling bewijst.

Het gaat niet alleen om overheden trouwens. Zo weet ik van een groot groenproject op een luchthaven. Er werd een groen dak voorgesteld, waarop een proef met zonnepanelen zou worden ontwikkeld. De opdrachtgever ging akkoord. Tijdens het project is alles klaargezet tot en met de standaarden voor de panelen aan toe. Maar toen stak de afdeling ‘Centrale Inkoop’ van de klant er een stokje voor met als argument: “We kopen die panelen zelf in als de prijs beter is.” Dan ben je die panelen kwijt uit het bouwproject. En nu vier jaar later? De voetjes op het dak staan nog steeds klaar, maar er is nog geen paneel te zien. En dat gebeurt mijns inziens nog te vaak: je maakt samen de mooiste plannen en voorstellen maar op het laatst draait alles toch om geld.

Wat duurzaamheid móet zijn

Duurzaamheid is helaas vooral een modewoord geworden. Er zijn zo veel manieren om naar het begrip ‘duurzaam’ te kijken en iedereen draait het naar zijn eigen belang toe. Ik zou graag willen dat duurzaam heeft te maken met ‘hoe lang gaat iets mee?’ en ‘wat we bouwen, kun je dat op meer manieren gebruiken?’ Dat zijn de essentiële vragen. Je kunt een gebouw nog zo groen ontwikkelen: als het over een paar jaar niet meer wordt gebruikt en daarom wordt gesloopt, is de duurzaamheid  ver te zoeken. En dat is dus de erosie van het woord duurzaam. Ik bedoel: tegenwoordig zijn kitten en primers duurzaam als er iets met de samenstelling is gedaan en ze er een groene verpakking omheen doen. Of FSC-hout uit Maleisië als duurzaam materiaal. Gekweekt en bevloeid in speciale bossen. Maar rekenen ze dan het transport en waterverbruik ook mee bij het uitdelen van het duurzaamheidsstempel, vraag ik me dan af.

Ik ben groot fan van de architect Thomas Rau. De manier waarop hij kijkt naar duurzaamheid spreekt me aan. Dus energieneutraal of zelfs energieleverend bouwen, Cradle to Cradle en de circulaire economie waar niets verloren gaat.

De rol van leveranciers

Onze rol als leverancier is het laten zien wat duurzaam bouwen oplevert. Dat doen we bijvoorbeeld in het platform Leven op Daken, een adviesbureau voor meervoudig ruimtegebruik op daken bestaand uit aannemers, installateurs, leveranciers en producenten. Als platform heb je niet de schijn tegen van commercialiteit. Samen bieden we garanties en fungeren als één aanspreekpunt voor opdrachtgevers. Als een opdrachtgever met ons in zee gaan en er gaat onverhoopt iets mis tijdens of na de bouw, dan wijzen we niet naar elkaar zoals maar al te vaak gebeurt. We lossen het op.

Hoop voor de toekomst

Er zijn toch ook wel lichtpuntjes te ontdekken. In de bouwwereld is het besef gegroeid dat het anders moet. De duurzaamheidstransitie is al in gang gezet en onomkeerbaar. Het is aan ons leveranciers om daarop te blijven drukken. Ik vind dat de overheid meer kan doen door haar nek uit te steken. Met name door zelf bijzondere projecten te laten bouwen.

Daarnaast zie ik een grote belofte in de jeugd. In Hilversum krijgen leerlingen van de MBO-leergang ‘Dakschatten’ de vraag een duurzaam plan voor het dak van hun eigen school te bedenken. De gemeente steekt er geld in en het uiteindelijke plan wordt echt gerealiseerd en beheerd. Die steun van de gemeente geeft vertrouwen. De jeugd heeft goede ideeën en verdient dat.

En om wat filosofischer te worden. We moeten in Nederland wat minder mopperen. We hebben het in de bouw qua knowhow en kennis goed voor elkaar. Als je hier over een snelweg rijdt en je ziet hoe alles in elkaar steekt, goed werkt en mooi is ontworpen en je vergelijkt dat met de situatie in bijvoorbeeld Sicilië. Dat is een wereld van verschil.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

Patent voor prefab gevelsysteem zonder thermische bruggen

Patent voor prefab gevelsysteem zonder thermische ...

18 jun om 15:30 uur
timer 2 min

De ontwikkeling van een glasvezelcomposiet koppelanker levert gevelsluitende en koudebrugvrije prefab wandelementen ...

Lees verder »

Eerste BRL 1317 certificering is een feit

Eerste BRL 1317 certificering is een feit

11 jun om 15:30 uur
timer 1 min

Het allereerste SKG-IKOB procescertificaat voor de BRL 1317 [thermisch (na-)isoleren van elementen voor in- en ...

Lees verder »

BIM-data verplaatsen van ene naar andere model kan nu met deze truc

BIM-data verplaatsen van ene naar andere model ...

2 mei om 15:30 uur
timer 2 min

In een BIM-model kun je een berg aan data opslaan, maar hoe pas je die toe in een ander BIM-model? Nieman en ERA ...

Lees verder »

Standaard oplossing voor solide overstek bij renovaties

Standaard oplossing voor solide overstek bij ...

30 apr om 08:00 uur
timer 1 min

Het maken van een overstek bij een te renoveren woning is niet altijd even eenvoudig. Een speciale constructie ...

Lees verder »

Nieuwbouwconcept voor kant en klare gezonde en energiezuinige woning

Nieuwbouwconcept voor kant en klare gezonde ...

15 apr om 14:00 uur
timer 5 min

Een kersvers concept van zes gevestigde partijen vult opgaves in rondom energie, gezondheid en comfort. House Energy ...

Lees verder »

Update: verse side events op Building Holland 2019

Update: verse side events op Building Holland ...

5 apr om 11:00 uur
timer 1 min

In dit artikel geven we je een update van de side events waaraan je kunt deelnemen op Building Holland 2019. Eerder ...

Lees verder »

Energieleverende gevels onder de loep bij Open Source-bijeenkomsten

Energieleverende gevels onder de loep bij Open ...

27 mrt om 08:00 uur
timer 1 min

Duurzaam Gebouwd-partner Merosch komt met twee Open Source-bijeenkomsten. Tijdens de events staan onder andere ...

Lees verder »

Duurzaam dakelement gooit hoge ogen

Duurzaam dakelement gooit hoge ogen

26 mrt om 08:00 uur

Het Unidek Aero-dakelement met een Rc-waarde van 6,0 is het meest verkochte dakelement van Nederland. Dat blijkt ...

Lees verder »

‘Beoordeling circulariteit moet van emotie naar ratio’

‘Beoordeling circulariteit moet van emotie ...

25 mrt om 08:00 uur
timer 4 min

Strengere eisen voor de MPG en een verplichting voor een materialenpaspoort in 2020 doen de aandacht voor circulariteit ...

Lees verder »

Is levensduur een belemmerende factor bij circulariteit?

Is levensduur een belemmerende factor bij circulariteit?

13 mrt om 15:30 uur
timer 3 min

Hans ter Horst: Zou de Van Dale er iets mee doen? Het woord ‘Circulair’. Het is voor mij nu al het woord van 2019. ...

Lees verder »

Wat is een retentiedak en welke systemen zijn er? 

Wat is een retentiedak en welke systemen zijn ...

11-12-2018 om 08:00 uur

Een retentiedak heeft als functie het tijdelijk opslaan van regenwater en/of het vertraagd afvoeren hiervan. De ...

Lees verder »

Daktegeltax

Daktegeltax

06-12-2018 om 15:30 uur
timer 3 min

Erik Steegman: Het is alweer een tijd geleden dat het woord tuintegeltax hardop is uitgesproken. Dat komt mede door de reuring ...

Lees verder »

Reacties

Hoi Hans, Wat betreft je opmerking over duurzaam tropisch hout: dit moet inderdaad nog wel naar Nederland worden gebracht. Maar wanneer je kijkt naar het effect op het milieu is dat niet zo groot als menigeen denkt. Je moet niet vergeten dat de zeeschepen waarin het hout vervoerd wordt gigantisch groot zijn. Er passen meer dan 10.000 zeecontainers op een schip. Vervoer per schip is daardoor veel milieuvriendelijker dan bijvoorbeeld per vrachtauto. De uitstoot door het vervoer van een boomstam van de haven van Douala in Kameroen naar Rotterdam bedraagt ongeveer 0,8 ton CO2. Als je dan beseft dat een boom tijdens zijn groei zo’n 7 ton CO2 uit de lucht haalt is de CO2-uitstoot door het vervoer relatief klein.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up