“Veel gebouwen alleen ‘op papier’ brandveilig”

“Veel gebouwen alleen ‘op papier’ brandveilig”

Veel gebouwen in Nederland zijn niet (brand)veilig. Weliswaar voldoen ze op papier aan de eisen, maar in de praktijk wijken ze daar soms sterk van af.

Dat concludeert Lichtveld Buis & Partners (LBP) op basis van praktijkcontroles. Volgens het advies- en ingenieursbureau moeten overheden, opdrachtgevers en bouwers zo snel mogelijk een einde maken aan deze vorm van schijnveiligheid.

Wat bouwen we eigenlijk?
De aandacht voor veiligheid na de vuurwerkramp in Enschede en de branden in Volendam en op Schiphol blijkt een onverwacht negatief effect te hebben, zo stelt LBP vast op basis van een groot aantal praktijkgevallen. "Wetten en regels zijn weliswaar aangescherpt, maar dat geldt niet voor het toezicht op de bouw. Onduidelijk is vaak of wat op papier staat, ook wel écht wordt gebouwd. Vaak is dat niet het geval", zegt directeur ir. Luc Schaap.

Volgens de (brand)veiligheidsexpert is er sprake van verkramping bij overheden en opdracht-gevers. "Iedere partij wil ‘gedekt' zijn. Als maar ergens staat dat het klopt, is het dus goed, zo is de teneur. Ook wreekt zich de toenemende versnippering van het ontwerp- en bouwproces. Alle partijen zijn slechts voor hún deel verantwoordelijk, en daarmee in veel gevallen niemand voor het totaal."

Toeval
Veel fouten worden nu bij toeval ontdekt. "Onlangs bleek bij een brandtest dat in een brand-werende pui een verkeerd slot was toegepast. Daardoor bezweek deze al binnen 15 minuten. Eerder bleek dat een nagenoeg zelfde pui, met een goed slot, wel voldeed aan de eis van 90 minuten brandwerendheid. Je vraagt je dan meteen af hoe vaak dit soort fouten worden gemaakt en niet worden ontdekt", aldus Schaap.

Gebruiksfase
Behalve tijdens de bouw gaat er ook in de gebruiksfase veel mis. "In de praktijk zien we dat door interne verbouwingen de brandscheidingen soms volledig zijn vervallen. Betrokkenen realiseren zich vaak niet dat het om een brandscheiding gaat. Gebouwen zouden daarom net als een auto een handleiding en onderhoudsboek moeten krijgen. Zo'n safety manual bestaat nu niet."

Beter toezicht nodig
LBP concludeert dat meer en vooral béter toezicht tijdens de bouw nodig is om problemen te voorkomen. Opdrachtgevers moeten meer budget beschikbaar stellen voor voldoende en vooral goed gekwalificeerde toezichthouders. Daarvoor is wel een andere manier van aanbesteding nodig. Schaap: "Nog altijd is ‘laagste prijs' het belangrijkste selectiecriterium. Partijen zijn daardoor vaak niet in staat voldoende tijd en aandacht aan veiligheid te geven."

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c120 c185 c225
Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Circulair Renoveren

Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Circulair Renoveren

Op donderdag 16 mei laten Heijmans en Rijksvastgoedbedrijf je de waarde zien van circulair renoveren, aan de hand van praktijkvoorbeelden en innovaties. Je ontdekt ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237 c265
Sturen op Paris Proof en Quick Carbon Indicator met GPR Materiaal

Sturen op Paris Proof en Quick Carbon Indicator ...

Om binnen de 1,5 graad opwarming van de Aarde te blijven, moeten we sturen op onze korte termijn emissies: de bouwsector moet in 2030 55% minder CO2-uitstoten ten ...

Lees verder

c21 c40 c148 c225 c243
Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Tijdens bouwprojecten ligt de focus nu vooral op het toepassen van een energiezuinig systeem. Liever ziet René Cas van R-Vent dat er naast die energieprestatie ...

Lees verder

c21 c225 c243
<span class='TextRun SCXW226760378 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Slimme oplossingen voor congestiearm bouwen</span>

Slimme oplossingen voor congestiearm bouwen

Itho Daalderop liet op de VSK 2024 onder andere slimme oplossingen zien voor congestiearm bouwen. Het bedrijf presenteerde producten die bijdragen aan het verminderen ...

Lees verder

c21 c185 c225
Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere MPG-score

Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere ...

In zijn zoektocht naar het hergebruik van bouwmaterialen ontdekte Bob Floris de mogelijkheden van gebruikte gevelstenen. Deze behouden niet alleen kwaliteit maar ...

Lees verder

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Kan hoogwaardige spouwmuurisolatie een bijdrage leveren aan de circulaire transitie en de verduurzaming van de bestaande woningvoorraad versnel invullen? “Ga ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up