De Groene Telegraaf

De Groene Telegraaf

De Telegraaf gaat vanaf 2 januari de (financiële) voordelen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, natuur, innovatie en wetenschap belichten.

Vandaag lanceerde minister Maria van der Hoeven van Econmische zaken De Groene Telegraaf. Minimaal tweewekelijks worden twee pagina’s in de Zaterdagkrant gewijd aan duurzaamheid, natuur, innovatie en wetenschap.

Al Gore prijst het initiatief van De Groene Telegraaf. “Het vergroot het draagvlak voor de groene technologie en is daarom belangrijk in de strijd tegen de klimaatverandering.”

Volgens Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs is het hoog tijd dat de groene agenda niet langer exclusief het domein van links is. Met de prikkelende naam wil hij daarom duidelijk maken dat duurzaamheid ook iets van de gewone burger is.

Foto: Hoofdredacteur van De Telegraaf Sjuul Paradijs

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225
Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere MPG-score

Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere ...

In zijn zoektocht naar het hergebruik van bouwmaterialen ontdekte Bob Floris de mogelijkheden van gebruikte gevelstenen. Deze behouden niet alleen kwaliteit maar ...

Lees verder

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Takkenkamp is ervan overtuigd dat hoogwaardige spouwmuurisolatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de circulaire transitie. Ook draagt het volgens het isolatiebedrijf ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

Reacties

Duurzaam(heid) wordt te pas en te onpas gebezigd, mi is dit verworden tot een marketing instrument en is de essentie van de definitie duurzaam(heid) geenzins eenduidig. Daar ligt wat mij betreft het eerste werkterrein: eerts maar eens eenduidig vaststellene en definieren wat duurzaam(heid) nu werkelijk is!

@Leon zullen we dan ook een definitie van gezondheid opschrijven? Volgens mij weten de meeste mensen instinctief wat ongezond is, wat gezond is is veel lastiger. Hetzelfde geldt voor duurzaam(heid). Alle discussie over precieze, eenduidige en overal geldige definities leidt af van waar het om gaat: we weten wat we niet meer willen (energievretende huizen gemaakt met veel verspilling van bouwmaterialen in de vorm van rest- en sloopafval). Dan is het tijd om daar wat aan te gaan doen. Gebouwen die makkelijker te slopen zijn, waarvan de materialen makkelijker herbruikbaar zijn en die minder energie gebruiken of zelfs energie opwekken. Bij duurzaam(heid) geldt dan ook nog eens dat 100% m.i. vaak niet haalbaar is. Iedere keuze heeft z'n voor- en z'n tegens. Afhankelijk van de omstandigheden en te behalen doelstellingen is de ene keuze duurzamer dan de andere. Vormt luchtkwaliteit een probleem, dan zul je een andere oplossing kiezen dan wanneer het gaat om energieverbruik of materiaalgebruik.

Alles over duurzaamheid enz is een financeel plaatje. Ik heb nog niemand gehoord over al die raketten die de afgelopen 30 jaar door de dampkring zijn gegaan en dan de atoomproefen ondergronds en daar boven.

Overheid houdt doorbraak bio brandstof tegen. Met veel aandacht heb ik de De Groene Telegraaf gelezen en vind het een zeer goed initiatief. Zelf ben ik al sinds de jaren Tachtig bezig met het maken van biobrandstof ethanol. Na een artikel in het lokale sufferdje heb ik alle overheid diensten op bezoek gehad en zij verboden mij om dat nog langer te doen om dat ik volgens hun illegaal bezig was. Ben er toen maar mee gestopt. In 2006 ben ik weer gestart omdat dat volgens de berichten de overheid het gebruik van biobrandstoffen wilde stimuleren. Door de toen hoge benzine prijs leek dat ook een goed idee. Maar de overheid houdt bewust nu al jaren de door braak van bio brandstoffen tegen door 70% belasting te heffen op biobrandstof. Wat je nu ziet is dat mensen kiezen voor goedkopere vervuilende brandstof. Daar komt nog bij dat al deze Bedrijven en bedrijfjes zo als ik geen omzet meer hebben omdat de belastingen er op veel te hoog zijn gaat er niemand aan de pomp 35 cent per liter meer betalen voor bijvoorbeeld E85 Ethanol. En dan moet je auto ook nog aan laten passen voor ongeveer 500 Euro. Dat het kan is zeker dan hoef je alleen maar naar Zweden te kijken hoe die dat aanpakken. En het kan ook op de volgende manier eerste jaar geen belasting dan de komende vier met een staffel er weer op maar wel zorgen dat je onder de benzine prijs blijf. En met de twee generatie biobrandstoffen die niet uit de voedsel keten komen heb je echt een goed product in handen tegen de klimaat verandering ! Voel me na al die jaren ploeteren om het van de grond te krijgen in Nederland net Don Quichote. En zo voelen zich alle mensen {ondernemers} volgens mij in deze kleine industrie die nu de nek om wordt gedraaid . PS het artikel uit 1981 staat op de site www.greenfuelsystems.nl bij nieuws onder aan de pagina. Dick Bont Vestdijklaan 17 Tel: +31 72 5717935 1703 SK Mob: +31 647855632 Heerhugowaard The Netherlands Email: Internet: greenfuelsystems greenfuelsystems

Paprika kwekerij Ton van den Bosch; Meest milieubewust geteelde parika s onder glas. Ons produkt is chemie-vrij doordat bestrijding tegen ongedierte biologisch geschied. Ons produkt groeit door het benutten van restwarmte van een energiecentrale in Rotterdam. Co2 wordt bij ons op peil gehouden door gebruik van afvalgassen. Er wordt geen enrgie gebruikt voor kunstlicht. Al met al MVO(milieu vrienderlijk ondernemen) waardig en duurzaam. Graag voor meer informatie contact opnemen met Dhr vd Bosch: tel 06-53784030. Wij zijn nl het enige bedrijf dat al deze punten in een produkt heeft.

Op artikel in GroeneTelegraaf TA9 van za 13 febr. jl, inzake opslag CO2 wilde ik reageren naar Drs Sander van Egmond op zijn laatste opmerking in het artikel om het proces goedkoper en efficienter te maken. Min. Maria v d Hoeven is, samen met J. Cramer - Min v Milieu voorstander van (proef)opslag in Barendrecht, waaraan U ook refereert in het artikel door te stellen dat het op fietsafstand van Shell Raf. Pernis naar Barendrecht via een 35 km lange pijpleiding vervoerd zal gaan worden. De beide ministers hebben dit te vuur en te zwaard verdedigd en doorgedrukt, terwijl er m.i. OOK een veel goedkopere opslag gedaan kan worden nl. in Zuid Limburg. Bij DSM in Geleen zal er ongetwijfeld ook de nodige uitstoot van CO2 zijn en die behoeft niet over een afstand van 35 km te worden vervoerd, doch kan direct aldaar de grond in, in de gesloten kolenmijnen,die daarvoor toch ook uitstekend geschikt zouden kunnen zijn. Zou dat een goede optie zijn?? Ik begrijp dondersgoed dat daar niet die proefopslag en/of definitieve opslag zal gaan plaatsvinden, want Mevr. Maria v d Hoeven woont daar in de buurt en sprekend over NOT IN MY BACKYARD geeft zij daar een treffend voorbeeld van. Uiteraard vindt U in die laatste opmerking enige woede, maar gelet op de vele protesten , zelfs van de burgemeester van Barendrecht, is dat hopelijk begrijpelijk. Maar dat terzijde. Ik hoor graag Uw reactie, waarvoor bij voorbaat dank

Vraag: Waarom maken wij in Nederland geen gebruik van waterstofgas als toevoeging in verbrandingsmotoren in auto's en vrachtwagens in Amerika wordt het wel toegepast, graag uw reactie. vr gr Ton

Is het waar wat altijd gezegd wordt dat warm water eerder bevriest dan koud water??

Als ik met mijn auto van A naar B rijdt en een snelheid van 100 km. per uur aanhoudt dan verbrand deze b.v. 4.8 ltr. Als ik deze afstand met 120 km. p.u. rijd dan verbruikt mijn auto 5.5 ltr.dus zou je zeggen dat je voordeliger rijdt als de snelheid lager ligt, echter, is het niet zo dat doordat je sneller rijdt je de afstand dus ook sneller aflegt,je doet korter over de afstand, wat zou betekenen dat je daarom ook weer minder brandstof nodig hebt, klopt mijn beredenering, of zie ik het te simpel ? Graag uw reactie en bijvoorbaat bedankt

wij verkopen watergedragen ontkistingsolie,op dit moment het product met de beste biologische afbreekbaarheid.uiteraard is dit getest we zijn heel actief om onze produkten te verkopen bij aannemers die slogans gebruiken als duurzaam,millieu,co2 ladder,mvo,. innovatie enz enz echter het feit dat het iets duurder is geeft toch de doorslag om het niet te kopen . graag uw reactie

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up