De Groene Telegraaf

De Groene Telegraaf

De Telegraaf gaat vanaf 2 januari de (financiële) voordelen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, natuur, innovatie en wetenschap belichten.

Vandaag lanceerde minister Maria van der Hoeven van Econmische zaken De Groene Telegraaf. Minimaal tweewekelijks worden twee pagina’s in de Zaterdagkrant gewijd aan duurzaamheid, natuur, innovatie en wetenschap.

Al Gore prijst het initiatief van De Groene Telegraaf. “Het vergroot het draagvlak voor de groene technologie en is daarom belangrijk in de strijd tegen de klimaatverandering.”

Volgens Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs is het hoog tijd dat de groene agenda niet langer exclusief het domein van links is. Met de prikkelende naam wil hij daarom duidelijk maken dat duurzaamheid ook iets van de gewone burger is.

Foto: Hoofdredacteur van De Telegraaf Sjuul Paradijs

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c225
Het ontstaan van DuPa 2.0:<span> “</span>Revolutionaire stap in het taxeren van vastgoed<span>“</span>

Het ontstaan van DuPa 2.0: “Revolutionaire ...

Duurzaamheid is niet langer een bijzaak in de vastgoedsector - het is een essentiële pijler geworden voor het beoordelen van waarde en risico's. Het verhaal ...

Lees verder

c21 c41 c148 c184 c225
<span>Hoger rendement en minder milieu-impact voor warmtepompen</span>

Hoger rendement en minder milieu-impact voor ...

Een hoger rendement op zowel tapwater als ruimteverwarming: deze eigenschappen blijken uit testen voor gecontroleerde kwaliteitsverklaringen voor de nieuwe lucht/water-warmtepompen ...

Lees verder

c21 c190 c225
Duurzaamheid kunststof en houten kozijnen onder de loep

Duurzaamheid kunststof en houten kozijnen onder ...

Om de vraag ‘Wat is duurzamer: kunststof of houten kozijnen?’ te beantwoorden dook een onderzoeksteam in deze materie. In de nieuwe vlog ‘De Keuringsdienst ...

Lees verder

c21 c225 c261
Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Eén derde van bouwbedrijven analyseert de verzamelde projectinformatie-data (nog) niet. En 27 procent analyseert op dit moment ook geen data over de voortgang ...

Lees verder

c21 c225 c243 c277
Seminar toont belang van ventilatieve koeling en zonwering

Seminar toont belang van ventilatieve koeling ...

Het belang van ventilatieve koeling en zonwering komt onder de aandacht op woensdag 12 juni in Burgers’ Zoo te Arnhem.

Lees verder

c21 c41 c185 c190 c225
Onderzoek en onderwijs broodnodig voor veilige bouwmethodetransitie

Onderzoek en onderwijs broodnodig voor veilige ...

De bouw- en vastgoedsector wil op korte en lange termijn de CO2-uitstoot fors verminderen. Door hier budgetten aan te koppelen, verdwijnt de vrijblijvendheid. Alle ...

Lees verder

c21 c40 c120 c185 c225
Circulair renoveren en CO2-reduceren in e-zine

Circulair renoveren en CO2-reduceren in e-zine

Nu de nieuwbouwopgave op diverse plekken vertraging oploopt vanwege netcongestie en vertraagde afgifte van vergunningen, zijn de ogen gericht op renovatie. Terecht ...

Lees verder

c21 c185 c225 c243
Circulaire transitie heeft nu meer stimulansen nodig

Circulaire transitie heeft nu meer stimulansen ...

Het is gek dat zo veel aandacht en stimulansen gaan naar de transitie naar een energieneutraal Nederland, vindt Paul van Doorn van Giesbers Ontwikkelen en Bouwen. ...

Lees verder

c21 c41 c225
Pleidooi voor andere manier van bouwen

Pleidooi voor andere manier van bouwen

Een andere manier van bouwen is cruciaal in het streven een klimaatpositieve leefomgeving en een leefbare wereld. De grootste uitdaging is de keuze voor bouwmaterialen ...

Lees verder

c21 c40 c120 c185 c225
Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Circulair Renoveren

Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Circulair Renoveren

Op donderdag 16 mei laten Heijmans en Rijksvastgoedbedrijf je de waarde zien van circulair renoveren, aan de hand van praktijkvoorbeelden en innovaties. Je ontdekt ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237 c265
Sturen op Paris Proof en Quick Carbon Indicator met GPR Materiaal

Sturen op Paris Proof en Quick Carbon Indicator ...

Om binnen de 1,5 graad opwarming van de Aarde te blijven, moeten we sturen op onze korte termijn emissies: de bouwsector moet in 2030 55% minder CO2-uitstoten ten ...

Lees verder

c21 c40 c148 c225 c243
Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Tijdens bouwprojecten ligt de focus nu vooral op het toepassen van een energiezuinig systeem. Liever ziet René Cas van R-Vent dat er naast die energieprestatie ...

Lees verder

Reacties

Duurzaam(heid) wordt te pas en te onpas gebezigd, mi is dit verworden tot een marketing instrument en is de essentie van de definitie duurzaam(heid) geenzins eenduidig. Daar ligt wat mij betreft het eerste werkterrein: eerts maar eens eenduidig vaststellene en definieren wat duurzaam(heid) nu werkelijk is!

@Leon zullen we dan ook een definitie van gezondheid opschrijven? Volgens mij weten de meeste mensen instinctief wat ongezond is, wat gezond is is veel lastiger. Hetzelfde geldt voor duurzaam(heid). Alle discussie over precieze, eenduidige en overal geldige definities leidt af van waar het om gaat: we weten wat we niet meer willen (energievretende huizen gemaakt met veel verspilling van bouwmaterialen in de vorm van rest- en sloopafval). Dan is het tijd om daar wat aan te gaan doen. Gebouwen die makkelijker te slopen zijn, waarvan de materialen makkelijker herbruikbaar zijn en die minder energie gebruiken of zelfs energie opwekken. Bij duurzaam(heid) geldt dan ook nog eens dat 100% m.i. vaak niet haalbaar is. Iedere keuze heeft z'n voor- en z'n tegens. Afhankelijk van de omstandigheden en te behalen doelstellingen is de ene keuze duurzamer dan de andere. Vormt luchtkwaliteit een probleem, dan zul je een andere oplossing kiezen dan wanneer het gaat om energieverbruik of materiaalgebruik.

Alles over duurzaamheid enz is een financeel plaatje. Ik heb nog niemand gehoord over al die raketten die de afgelopen 30 jaar door de dampkring zijn gegaan en dan de atoomproefen ondergronds en daar boven.

Overheid houdt doorbraak bio brandstof tegen. Met veel aandacht heb ik de De Groene Telegraaf gelezen en vind het een zeer goed initiatief. Zelf ben ik al sinds de jaren Tachtig bezig met het maken van biobrandstof ethanol. Na een artikel in het lokale sufferdje heb ik alle overheid diensten op bezoek gehad en zij verboden mij om dat nog langer te doen om dat ik volgens hun illegaal bezig was. Ben er toen maar mee gestopt. In 2006 ben ik weer gestart omdat dat volgens de berichten de overheid het gebruik van biobrandstoffen wilde stimuleren. Door de toen hoge benzine prijs leek dat ook een goed idee. Maar de overheid houdt bewust nu al jaren de door braak van bio brandstoffen tegen door 70% belasting te heffen op biobrandstof. Wat je nu ziet is dat mensen kiezen voor goedkopere vervuilende brandstof. Daar komt nog bij dat al deze Bedrijven en bedrijfjes zo als ik geen omzet meer hebben omdat de belastingen er op veel te hoog zijn gaat er niemand aan de pomp 35 cent per liter meer betalen voor bijvoorbeeld E85 Ethanol. En dan moet je auto ook nog aan laten passen voor ongeveer 500 Euro. Dat het kan is zeker dan hoef je alleen maar naar Zweden te kijken hoe die dat aanpakken. En het kan ook op de volgende manier eerste jaar geen belasting dan de komende vier met een staffel er weer op maar wel zorgen dat je onder de benzine prijs blijf. En met de twee generatie biobrandstoffen die niet uit de voedsel keten komen heb je echt een goed product in handen tegen de klimaat verandering ! Voel me na al die jaren ploeteren om het van de grond te krijgen in Nederland net Don Quichote. En zo voelen zich alle mensen {ondernemers} volgens mij in deze kleine industrie die nu de nek om wordt gedraaid . PS het artikel uit 1981 staat op de site www.greenfuelsystems.nl bij nieuws onder aan de pagina. Dick Bont Vestdijklaan 17 Tel: +31 72 5717935 1703 SK Mob: +31 647855632 Heerhugowaard The Netherlands Email: Internet: greenfuelsystems greenfuelsystems

Paprika kwekerij Ton van den Bosch; Meest milieubewust geteelde parika s onder glas. Ons produkt is chemie-vrij doordat bestrijding tegen ongedierte biologisch geschied. Ons produkt groeit door het benutten van restwarmte van een energiecentrale in Rotterdam. Co2 wordt bij ons op peil gehouden door gebruik van afvalgassen. Er wordt geen enrgie gebruikt voor kunstlicht. Al met al MVO(milieu vrienderlijk ondernemen) waardig en duurzaam. Graag voor meer informatie contact opnemen met Dhr vd Bosch: tel 06-53784030. Wij zijn nl het enige bedrijf dat al deze punten in een produkt heeft.

Op artikel in GroeneTelegraaf TA9 van za 13 febr. jl, inzake opslag CO2 wilde ik reageren naar Drs Sander van Egmond op zijn laatste opmerking in het artikel om het proces goedkoper en efficienter te maken. Min. Maria v d Hoeven is, samen met J. Cramer - Min v Milieu voorstander van (proef)opslag in Barendrecht, waaraan U ook refereert in het artikel door te stellen dat het op fietsafstand van Shell Raf. Pernis naar Barendrecht via een 35 km lange pijpleiding vervoerd zal gaan worden. De beide ministers hebben dit te vuur en te zwaard verdedigd en doorgedrukt, terwijl er m.i. OOK een veel goedkopere opslag gedaan kan worden nl. in Zuid Limburg. Bij DSM in Geleen zal er ongetwijfeld ook de nodige uitstoot van CO2 zijn en die behoeft niet over een afstand van 35 km te worden vervoerd, doch kan direct aldaar de grond in, in de gesloten kolenmijnen,die daarvoor toch ook uitstekend geschikt zouden kunnen zijn. Zou dat een goede optie zijn?? Ik begrijp dondersgoed dat daar niet die proefopslag en/of definitieve opslag zal gaan plaatsvinden, want Mevr. Maria v d Hoeven woont daar in de buurt en sprekend over NOT IN MY BACKYARD geeft zij daar een treffend voorbeeld van. Uiteraard vindt U in die laatste opmerking enige woede, maar gelet op de vele protesten , zelfs van de burgemeester van Barendrecht, is dat hopelijk begrijpelijk. Maar dat terzijde. Ik hoor graag Uw reactie, waarvoor bij voorbaat dank

Vraag: Waarom maken wij in Nederland geen gebruik van waterstofgas als toevoeging in verbrandingsmotoren in auto's en vrachtwagens in Amerika wordt het wel toegepast, graag uw reactie. vr gr Ton

Is het waar wat altijd gezegd wordt dat warm water eerder bevriest dan koud water??

Als ik met mijn auto van A naar B rijdt en een snelheid van 100 km. per uur aanhoudt dan verbrand deze b.v. 4.8 ltr. Als ik deze afstand met 120 km. p.u. rijd dan verbruikt mijn auto 5.5 ltr.dus zou je zeggen dat je voordeliger rijdt als de snelheid lager ligt, echter, is het niet zo dat doordat je sneller rijdt je de afstand dus ook sneller aflegt,je doet korter over de afstand, wat zou betekenen dat je daarom ook weer minder brandstof nodig hebt, klopt mijn beredenering, of zie ik het te simpel ? Graag uw reactie en bijvoorbaat bedankt

wij verkopen watergedragen ontkistingsolie,op dit moment het product met de beste biologische afbreekbaarheid.uiteraard is dit getest we zijn heel actief om onze produkten te verkopen bij aannemers die slogans gebruiken als duurzaam,millieu,co2 ladder,mvo,. innovatie enz enz echter het feit dat het iets duurder is geeft toch de doorslag om het niet te kopen . graag uw reactie

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up