Verslag: Masterclass Cradle to Cradle

Gedurende de Internationale BouwBeurs trakteerde Kingspan in samenwerking met Duurzaam Gebouwd de beursbezoeker op lezingen in het Duurzaamheidspaviljoen. Roger Cox sloot de week af met een Masterclass Cradle to Cradle.

Ondanks de vele aanmeldingen mochten 'slechts' 35 deelnemers exclusief de Masterclass Cradle to Cradle bijwonen van Duurzaam Gebouwd-expert Roger Cox.

Hij heeft inmiddels een indrukwekkende staat van dienst. Cox is advocaat-bestuurder van Paulussen Advocaten in Maastricht. Daarnaast is hij lid van de Business Advisory Council van het Cradle to Cradle Product Innovation Institute in San Francisco, lid van de Raad van Advies van de Groene Zaak en van het Urgenda platform. Tevens is hij oprichter en bestuurder van de Planet Prosperity Foundation.

Masterclass
Cox pakte tijdens in het eerste deel van de masterclass thema's op als brandstofschaarste, klimaatverandering en de groeiende wereldbevolking. De noodzaak om een transitie naar een ander soort samenleving in gang te zetten bleek uit de uiterst nauwkeurige onderbouwing van bovengenoemde thema's. Cradle to Cradle kan hierin een goede gids zijn.

Cox staat bekend om zijn integrale aanpak van stedelijke ontwikkeling en ontwerpt aanbestedingsprocedures en samenwerkingsvormen tussen overheden en marktpartijen die duurzame ontwikkeling faciliteren. En dat bleek toen hij in het tweede deel van zijn masterclass in ging op de vertaling van de ontwikkelingen naar een gebied als Nederland. Met de op de ondertunneling van de A2 toegepaste concurrentiegerichte dialoog als praktijkvoorbeeld, liet hij zien hoe je Cradle to Cradle kunt vertalen naar stedelijke ontwikkeling. 

Tunnel door Maastricht
De A2 loopt dwars door Maastricht. Het verkeer stroomt hier niet goed door. Dat zorgt voor veel fijnstof- en geluidsoverlast en het verdeeld de stad in twee delen. In plaats van een sectorale (puur infrastructurele) aanpak waarbij een zijader rond Maastricht zou worden aangelegd, is juist gekozen voor een integrale gebiedsontwikkeling met een tunnel-traject onder het hart van de stad door.

Het door de ondertunneling vrijgekomen stadsgebied kan zodoende gebruikt worden voor het verbinden van de stadswijken, het aanleggen van een groene loper van enkele duizenden bomen die de stad met het omringende landschap verbinden en het aanleggen van ontmoetingspleinen en extra wandel- en fietsverbindingen in de stad. Een grootschalige aanpak van zo'n gebied, maakt dat de nabijgelegen, nodig aan renovatie toe zijnde, woonwijken ook direct kunnen worden aangepakt.

Transittunnel
De tunnel zelf is een dubbeldekstunnel geworden en daarmee een noviteit in Europa. In de tunnel zal de onderste buis als transittunnel leiden in de richting van Luik. De andere tunnelbuis fungeert als ringweg en leidt de automobilist naar het centrum. In aanvang is ondertunneling wel duur, maar op de lange termijn voor mens, milieu en de community building in de stad de meest ideale oplossing.

Al met al was het een mooie masterclass, waarin Cox gedegen en gedreven liet zien dat er werk aan de winkel is. Na afloop ontvingen de deelnemers als extraatje het boek Limburg 2030 - Jongeren in gesprek met de leiders van nu (waaraan Duurzaam Gebouwd binnenkort aandacht zal besteden) en de publicatie Cradle to Cradle for the built environment.

De presentatie van Cox wordt binnenkort als PDF naar alle deelnemers van de masterclass gestuurd.

Foto's: Hans de Vries, Get in the Picture

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c168 c225
Strategische samenwerking voor slim gebouwbeheer

Strategische samenwerking voor slim gebouwbeheer

Een samenwerking voor het beheren van gebouwen zorgt voor integrale garanties over de verduurzaming van vastgoed. ‘High Performance’ gebouwen komen ...

Lees verder

c21 c41 c225 c265
CO2-arm beton standaard voor bouwers en ontwikkelaars

CO2-arm beton standaard voor bouwers en ontwikkelaars

CO2-arm beton wordt de standaard voor vastgoedontwikkelaars en bouwers. Verschillende partijen nemen het voortouw en ondertekenden een intentieverklaring, om de ...

Lees verder

c21 c120 c225
<span>Woonvisie 2040 van Den Haag: optoppen en splitsen</span>

Woonvisie 2040 van Den Haag: optoppen en splitsen

De Woonvisie 2040 van gemeente Den Haag werd in samenspraak met woningzoekenden, woningcorporaties en betrokken partijen ontwikkeld. Hierin staan concrete maatregelen ...

Lees verder

c21 c40 c162 c225
Klimaattop GO 2024 brengt publieke en private partijen samen
nov06

Klimaattop GO 2024 brengt publieke en private ...

Om de achterstand op duurzaamheidsdoelstellingen als CO2-reductie in te halen is de verbinding tussen publieke en private partijen van cruciaal belang. De tweedaagse ...

Lees verder

c21 c225 c243
Eerste UNESCO-werelderfgoed fossielvrij

Eerste UNESCO-werelderfgoed fossielvrij

Forteiland Pampus opent zijn duurzame energie voorziening. Minister van Klimaat en Energie Rob Jetten verzorgde op 29 mei de plechtigheid. Door middel van wind, ...

Lees verder

c21 c41 c184 c225 c243
Duurzaam Gebouwd op PROVADA 2024

Duurzaam Gebouwd op PROVADA 2024

Netcongestie is geen belemmering, maar een kans. Voor zowel woningcorporaties, gemeenten als ontwikkelaars. En welke impact maken we als we utiliteitsgebouwen als ...

Lees verder

c21 c225 c243
Beheerplatform voor optimaliseren energiegebruik bedrijven

Beheerplatform voor optimaliseren energiegebruik ...

Een Energy Command Center helpt organisaties om naar slimmer en groener facilitair beheer en energie-efficiëntie te versnellen. Een een end-to-end combinatie ...

Lees verder

c21 c40 c125 c225 c243
Tweede Kamer steunt nieuwe Energiewet

Tweede Kamer steunt nieuwe Energiewet

De Tweede Kamer nam de nieuwe Energiewet aan, met brede steun. De verse regelgeving vervangt oude elektriciteit- en gaswetgeving.

Lees verder

c21 c225 c243
Samenwerking broodnodig voor elektrificatie horeca

Samenwerking broodnodig voor elektrificatie ...

Restaurants en cafés lopen tegen verduurzamingsproblemen aan vanwege beperkte netcapaciteit, vooral in historische stadscentra. Uit onderzoek blijkt dat ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
Volgende ronde Basiscertificaat Energietransitie Gebouwde Omgeving

Volgende ronde Basiscertificaat Energietransitie ...

De opleiding Basiscertificaat Energietransitie Gebouwde Omgeving (B.E.G.O.) start weer op 4 november 2024. Deelnemers vijzelen hun basiskennis op en krijgen handelingsperspectief ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237 c243 c265
Integrale verduurzaming vraagt om procesinnovatie en synergie

Integrale verduurzaming vraagt om procesinnovatie ...

De nieuwe stadswijk Merwede Utrecht komt tot wasdom, met de nadruk op een flinke diversiteit aan innovatie: op het vlak van duurzame energie, mobiliteit én ...

Lees verder

c21 c225 c260
Oplossing voor optimaliseren beschikbare ruimte

Oplossing voor optimaliseren beschikbare ruimte

Met de toenemende binnenstedelijke verdichting groeit de vraag naar slimme oplossingen voor het optimaliseren van beschikbare ruimte. Een slank wandsysteem met ...

Lees verder

Reacties

Boeiend om te zien hoe de (milieu) problemen worden weggepraat met "ondertunneling is wel duur, maar op de lange termijn voor mens, milieu de meest ideale oplossing" Die tunnel is bedoeld om het verkeer te laten doorstromen en meer auto's te verwerken, maar zonder blikken of blozen gekoppeld aan "brandstofschaarste" Met duurzaamheid kun je immers alle kanten op. Dat hier een advokaat spreekt is veelzeggend.

Ben nog steeds benieuwd naar verhaal van Cox in hoeverre C2C nu meegespeeld heeft in de A2 tunnel. Vooraf zeker veel aandacht voor C2C maar in aanbesteding/gunning niets. Wat heeft het opgeleverd?

Ik vond het een boeiend verhaal; meesterlijk gepresenteerd - samenhang van alle mondiale thema's - klimaatverandering, brandstofschaarste, voedselproblematiek en bewustwording (democratieeis) van nieuwe werelddelen.

Geweldige lezing, C2C krachtig wegzetten binnen de BV Nederland. Zelfs met de huidige structuur en regelgeving zijn de C2C concepten toe te passen. Bewustwording van de (grondstoffen) problematiek met haalbare oplossingen. Het voorbeeld (asbest) rondom aansprakelijkheid in wet- en regelgeving moet producenten de ogen openen om "veilige" producten op de markt te brengen....

@Roland Ondertunneling is inderdaad duur, maar duurzaamheid op de lange termijn is onbetaalbaar! Het onthouden van verkeersaders in de perifere gebieden van Maastricht is belangrijker dan een paar centen. Bovendien zijn compacte steden eveneens veel efficiënter in energiegebruik door kortere afstanden. Het verhaal van brandstofschaarste kan met het oog op de elektrische auto worden verwaarloosd. Het plan is met recht opgezet conform een duurzame visie!

Dag Roel, Kan je je uitleg nader toelichten s.v.p. ? Ik vraag me overigens b.v af, hoe makkelijker we het de automobilist maken, hoe meer ze gebruik gaan maken van de auto enz. Anders gezegd, krijgen we geen boemrang effect en kan het geld niet beter aan OV besteed worden?

@roel, "..duurzaamheid op de lange termijn is onbetaalbaar..." Dat volg ik niet! "..brandstofschaarste kan met de elektrische auto worden verwaarloosd.." Ook een elektrische motor verbruikt energie en vraagt nog voor een oplossing voor de opslag. Dat energie straks niet schaars meer is, hoor je van tijd tot tijd - voorheen met atoomstroom - is een onbegrijpelijke, maar wel gemakkelijke aanname. De voortgaande mobiliteitsgroei staat haaks op een "duurzame visie"

Hartelijk bedankt voor de presentatie, zeer interessant! tot op heden heb ik nog niet de presentatie ontvangen weet iemand hier iets meer van? redactie? alvast bedankt

Vandaag heb ik als deelnemer van de Masterclass de presentatie ontvangen, met een beveiligingscode. Alleen met toestemming van Duurzaam Gebouwd mag presentatie / gegevens voor andere doeleinden gebruikt worden. Juist voor verspreiding en onderbouwing (kennis) zou het goed zijn, deze presentatie ruimer beschikbaar te maken, dan wel de presentatie op meer plaatsen te houden !!!

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up