Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

U ziet ze vast wel eens hangen in de gracht of in het kanaal, of bij uw favoriete jachthaven. Achtergelaten boten die dienen als nest voor meerkoeten, groen uitgeslagen en half hangend aan een touw. Het zijn de perfecte doelwitten voor Extreme Eco Solutions, een bedrijf in oprichting te Amsterdam.

Wij richten ons op een rendabele 100 procent recycling van bootwrakken. 100 procent houdt in dat wij ook een oplossing dienen te bieden voor de spelbreker in ons concept: vezel versterkt polyester. Naast stalen kajuitboten verwachten wij rond de 500 boten per jaar te verzamelen waarvan de romp is gefabriceerd van dit materiaal. Omdat afstorten wat ons betreft absoluut geen optie is in deze duurzame tijden is een afzetmarkt geen overbodige luxe. Deze blijkt helaas vooralsnog alleen in het nabije buitenland voorhanden te zijn. Men heeft interesse voor polyester als middel voor landophoging, als hulpgrondstof voor hergebruik, als toevoeging aan beton, en….. als brandstof voor cementovens!

Oproep
Wij als “plezierbootrecyclers” beschikken natuurlijk over onvoldoende kennis en onvoldoende netwerk binnen uw wereld om in Nederland iedereen binnen de industrie op deze mogelijkheden te wijzen, vandaar dat u dit schrijven als een oproep daartoe kunt beschouwen. De EU in de vorm van het ECR (European Composite Recycling) en de EuCIA (European Composite Industry Association) moedigen bovendien het gebruik als brandstof aan boven andere vormen van hergebruik, om CO2-reductie te realiseren en delfstoffen te sparen.

Extreme Eco Solutions zou U graag een helpende hand willen bieden als bron van polyester, waarbij bootjes slechts het begin zijn. De polyesterbron is enorm, zo niet oneindig. Denk bijvoorbeeld aan landbouwsilo’s, zwembaden, bladen van windmolens en ga zo maar door. Een silo past natuurlijk niet in uw cementoven en daarom kan de verschijningsvorm naar wens ingevuld worden (van platen tot snippers of kleiner) evenals de wijze van transport (van bestelbus tot binnenvaartschip).

Mocht u bij u in de buurt een bootje reddeloos aan de wallekant zien hangen, denk dan niet “wat asociaal zeg!”, maar zie dat bootje als een kans om uw kosten en footprint te reduceren! Elders kan het, waarom zou dat ook niet voor Nederland gelden? Wellicht ziet u in deze oproep voldoende aanleiding om de mogelijkheden eens te onderzoeken. Laat u het ons weten?

Auteurs: Sebastiaan Verheijen en Paul Gramsma van Extreme Eco Solutions

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225
Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere MPG-score

Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere ...

In zijn zoektocht naar het hergebruik van bouwmaterialen ontdekte Bob Floris de mogelijkheden van gebruikte gevelstenen. Deze behouden niet alleen kwaliteit maar ...

Lees verder

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Takkenkamp is ervan overtuigd dat hoogwaardige spouwmuurisolatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de circulaire transitie. Ook draagt het volgens het isolatiebedrijf ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

Reacties

Goedemorgen, Ik ben eens benieuwd hoever u bent gekomen, of hoe het gaat met het recyclen van polyester en met name polyester boten. Dit ivm interesse van mijn kant om hier wat mee te gaan doen. Graag hoor ik van u mvg Niels Greeven

Geachte heer/mevrouw, Wij hebben een botendemontagebedrijf in Veendam. Er komen veel polyester boten binnen die wij nu in grote stukken afleveren. Graag zouden wij doormiddel van een shredder dit zo willen verkleinen dat het gelijk een grondstof voor de industrie is. Wie kunnen wij dit gerecyclede grondstof aanbieden? Met vriendelijke groet, Botendemontagebedrijf oost-Groningen, E.M. Edens

Hallo, hoe is het op dit moment met de recycling van polyester? Ik ben hierin momenteel geïnteresseerd om de mogelijkheden van sloop van polyester boten te beoordelen.. Ik ben benieuwd wat jullie hebben ontdekt.

Beste allen,

In het aankomende Duurzaam Gebouwd Magazine (dat op 22 september uitkomt) besteden wij aandacht aan recycling van polyester en de toepassing hiervan. Dit artikel zal ook op Duurzaamgebouwd.nl verschijnen.

Met vriendelijke groet,

Marvin van Kempen
Redacteur Duurzaam Gebouwd

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up