Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

U ziet ze vast wel eens hangen in de gracht of in het kanaal, of bij uw favoriete jachthaven. Achtergelaten boten die dienen als nest voor meerkoeten, groen uitgeslagen en half hangend aan een touw. Het zijn de perfecte doelwitten voor Extreme Eco Solutions, een bedrijf in oprichting te Amsterdam.

Wij richten ons op een rendabele 100 procent recycling van bootwrakken. 100 procent houdt in dat wij ook een oplossing dienen te bieden voor de spelbreker in ons concept: vezel versterkt polyester. Naast stalen kajuitboten verwachten wij rond de 500 boten per jaar te verzamelen waarvan de romp is gefabriceerd van dit materiaal. Omdat afstorten wat ons betreft absoluut geen optie is in deze duurzame tijden is een afzetmarkt geen overbodige luxe. Deze blijkt helaas vooralsnog alleen in het nabije buitenland voorhanden te zijn. Men heeft interesse voor polyester als middel voor landophoging, als hulpgrondstof voor hergebruik, als toevoeging aan beton, en….. als brandstof voor cementovens!

Oproep
Wij als “plezierbootrecyclers” beschikken natuurlijk over onvoldoende kennis en onvoldoende netwerk binnen uw wereld om in Nederland iedereen binnen de industrie op deze mogelijkheden te wijzen, vandaar dat u dit schrijven als een oproep daartoe kunt beschouwen. De EU in de vorm van het ECR (European Composite Recycling) en de EuCIA (European Composite Industry Association) moedigen bovendien het gebruik als brandstof aan boven andere vormen van hergebruik, om CO2-reductie te realiseren en delfstoffen te sparen.

Extreme Eco Solutions zou U graag een helpende hand willen bieden als bron van polyester, waarbij bootjes slechts het begin zijn. De polyesterbron is enorm, zo niet oneindig. Denk bijvoorbeeld aan landbouwsilo’s, zwembaden, bladen van windmolens en ga zo maar door. Een silo past natuurlijk niet in uw cementoven en daarom kan de verschijningsvorm naar wens ingevuld worden (van platen tot snippers of kleiner) evenals de wijze van transport (van bestelbus tot binnenvaartschip).

Mocht u bij u in de buurt een bootje reddeloos aan de wallekant zien hangen, denk dan niet “wat asociaal zeg!”, maar zie dat bootje als een kans om uw kosten en footprint te reduceren! Elders kan het, waarom zou dat ook niet voor Nederland gelden? Wellicht ziet u in deze oproep voldoende aanleiding om de mogelijkheden eens te onderzoeken. Laat u het ons weten?

Auteurs: Sebastiaan Verheijen en Paul Gramsma van Extreme Eco Solutions

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c148 c184 c225
<span>Hoger rendement en minder milieu-impact voor warmtepompen</span>

Hoger rendement en minder milieu-impact voor ...

Een hoger rendement op zowel tapwater als ruimteverwarming: deze eigenschappen blijken uit testen voor gecontroleerde kwaliteitsverklaringen voor de nieuwe lucht/water-warmtepompen ...

Lees verder

c21 c190 c225
Duurzaamheid kunststof en houten kozijnen onder de loep

Duurzaamheid kunststof en houten kozijnen onder ...

Om de vraag ‘Wat is duurzamer: kunststof of houten kozijnen?’ te beantwoorden dook een onderzoeksteam in deze materie. In de nieuwe vlog ‘De Keuringsdienst ...

Lees verder

c21 c225 c261
Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Eén derde van bouwbedrijven analyseert de verzamelde projectinformatie-data (nog) niet. En 27 procent analyseert op dit moment ook geen data over de voortgang ...

Lees verder

c21 c225 c243 c277
Seminar toont belang van ventilatieve koeling en zonwering

Seminar toont belang van ventilatieve koeling ...

Het belang van ventilatieve koeling en zonwering komt onder de aandacht op woensdag 12 juni in Burgers’ Zoo te Arnhem.

Lees verder

c21 c41 c185 c190 c225
Onderzoek en onderwijs broodnodig voor veilige bouwmethodetransitie

Onderzoek en onderwijs broodnodig voor veilige ...

De bouw- en vastgoedsector wil op korte en lange termijn de CO2-uitstoot fors verminderen. Door hier budgetten aan te koppelen, verdwijnt de vrijblijvendheid. Alle ...

Lees verder

c21 c40 c120 c185 c225
Circulair renoveren en CO2-reduceren in e-zine

Circulair renoveren en CO2-reduceren in e-zine

Nu de nieuwbouwopgave op diverse plekken vertraging oploopt vanwege netcongestie en vertraagde afgifte van vergunningen, zijn de ogen gericht op renovatie. Terecht ...

Lees verder

c21 c185 c225 c243
Circulaire transitie heeft nu meer stimulansen nodig

Circulaire transitie heeft nu meer stimulansen ...

Het is gek dat zo veel aandacht en stimulansen gaan naar de transitie naar een energieneutraal Nederland, vindt Paul van Doorn van Giesbers Ontwikkelen en Bouwen. ...

Lees verder

c21 c41 c225
Pleidooi voor andere manier van bouwen

Pleidooi voor andere manier van bouwen

Een andere manier van bouwen is cruciaal in het streven een klimaatpositieve leefomgeving en een leefbare wereld. De grootste uitdaging is de keuze voor bouwmaterialen ...

Lees verder

c21 c40 c120 c185 c225
Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Circulair Renoveren

Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Circulair Renoveren

Op donderdag 16 mei laten Heijmans en Rijksvastgoedbedrijf je de waarde zien van circulair renoveren, aan de hand van praktijkvoorbeelden en innovaties. Je ontdekt ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237 c265
Sturen op Paris Proof en Quick Carbon Indicator met GPR Materiaal

Sturen op Paris Proof en Quick Carbon Indicator ...

Om binnen de 1,5 graad opwarming van de Aarde te blijven, moeten we sturen op onze korte termijn emissies: de bouwsector moet in 2030 55% minder CO2-uitstoten ten ...

Lees verder

c21 c40 c148 c225 c243
Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Duurzaamheid gaat verder dan de energieprestatie

Tijdens bouwprojecten ligt de focus nu vooral op het toepassen van een energiezuinig systeem. Liever ziet René Cas van R-Vent dat er naast die energieprestatie ...

Lees verder

c21 c225 c243
<span class='TextRun SCXW226760378 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Slimme oplossingen voor congestiearm bouwen</span>

Slimme oplossingen voor congestiearm bouwen

Itho Daalderop liet op de VSK 2024 onder andere slimme oplossingen zien voor congestiearm bouwen. Het bedrijf presenteerde producten die bijdragen aan het verminderen ...

Lees verder

Reacties

Goedemorgen, Ik ben eens benieuwd hoever u bent gekomen, of hoe het gaat met het recyclen van polyester en met name polyester boten. Dit ivm interesse van mijn kant om hier wat mee te gaan doen. Graag hoor ik van u mvg Niels Greeven

Geachte heer/mevrouw, Wij hebben een botendemontagebedrijf in Veendam. Er komen veel polyester boten binnen die wij nu in grote stukken afleveren. Graag zouden wij doormiddel van een shredder dit zo willen verkleinen dat het gelijk een grondstof voor de industrie is. Wie kunnen wij dit gerecyclede grondstof aanbieden? Met vriendelijke groet, Botendemontagebedrijf oost-Groningen, E.M. Edens

Hallo, hoe is het op dit moment met de recycling van polyester? Ik ben hierin momenteel geïnteresseerd om de mogelijkheden van sloop van polyester boten te beoordelen.. Ik ben benieuwd wat jullie hebben ontdekt.

Beste allen,

In het aankomende Duurzaam Gebouwd Magazine (dat op 22 september uitkomt) besteden wij aandacht aan recycling van polyester en de toepassing hiervan. Dit artikel zal ook op Duurzaamgebouwd.nl verschijnen.

Met vriendelijke groet,

Marvin van Kempen
Redacteur Duurzaam Gebouwd

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up