Eco-Schools - duurzaamheid op school

Eco-Schools is een methodiek voor duurzaamheid. De school en omgeving worden via gebouwbeheer, onderwijs en allerlei activiteiten betrokken bij duurzame ontwikkeling. Een mooi initiatief waarbij scholen mogelijk worden beloond met een Groene Vlag. 

Een gele kaart voor de klas waar het licht brandt terwijl er niemand is, een Groene Hand voor iemand die een speciale actie heeft ondernomen, zwerfvuil opruimacties in de buurt, een bezoek aan de biologische boer in de omgeving... zomaar een aantal activiteiten op Eco-Scholen in Nederland.

Duurzaamheid op school
Scholen die zich inspannen voor duurzame ontwikkeling kunnen via het Eco-Schools programma worden onderscheiden met de Groene Vlag, hét internationale keurmerk voor duurzame scholen.  Wereldwijd zijn er meer dan 12.900 Groene Vlaggen op 37.900 deelnemende scholen in 63 landen.

Deelnemende scholen kunnen het bronzen, zilveren en gouden certificaat verdienen. Met het gouden certificaat ontvangt de school dan ook de Groene Vlag en daarmee het keurmerk duurzame school.

Methodiek
Eco-Schools is een methodiek voor duurzaamheid waarbij de hele school en omgeving betrokken wordt via gebouwbeheer, onderwijs en activiteiten. Eco-Schools vormt een kapstok waaronder scholen hun duurzaamheidsonderwijs kunnen inrichten. Het thema en de invulling kiezen scholen zelf.

Het programma is geschikt voor scholen uit het primair en voortgezet onderwijs die zich willen onderscheiden en profileren op het thema duurzaamheid. Eco-Schools biedt een kapstok om activiteiten die al plaatsvinden op een school onder te hangen. Het is een laagdrempelig programma, waarbij scholen aan de slag gaan met de activiteiten die al plaatsvinden op school, maar dan met een duurzame bril op.

Dit kan bijvoorbeeld deelname aan Warme Truiendag zijn, een opstel schrijven over overstromingen of een themaweek. Binnen Eco-Schools komen verschillende thema's aan bod, zoals energie en klimaat, afval, water, hygiëne, veiligheid en biodiversiteit.

Zevenstappenplan
Na het doorlopen van het zevenstappenplan van Eco-Schools wordt een school officieel erkend als duurzame school en ontvangt daarvoor het internationale keurmerk de Groene Vlag. In het Eco-Schools werkt volgens een zevenstappenplan. Daarbij wordt onder andere een werkgroep gevormd die bestaat uit leerlingen, docent(en), en ouder(s).

De werkgroep voert  een milieuscan uit op school. Deze milieuscan is de basis voor het opstellen van een actieplan. Eco-Schools is een doorlopend proces, waarbij gemiddeld iedere twee jaar een audit plaatsvindt. Na het doorlopen van de zeven stappen, inzet en energie van veel mensen en extra aandacht voor de leerlijn natuuronderwijs binnen de school zijn er belangrijke stappen gezet op weg naar een gezonde duurzame leer-, leef- en werkomgeving!

Dit wordt beloond met de Groene Vlag. Hiermee profileert de school zich als duurzame groene school.

Leerlingen zijn de motor
Actieve deelname van de leerlingen is zeer belangrijk. Wanneer leerlingen centraal staan voelen zij zich eigenaar van het programma en de projecten die worden uitgevoerd. Bij het opstellen van het actieplan is het dan ook belangrijk dat leerlingen een bijdrage leveren aan het; opstellen van de gedragsregels; het bedenken van het thema; het kiezen en initiëren van de activiteiten.

Dat bevordert dat  zij zich daarvoor willen inzetten. De leerlingen zijn de motor van het project Eco-Schools! Leerling-participatie is dan een van de pijlers van de aanpak in Eco-schools.

Aanmelden
Alle scholen kunnen zich gratis aanmelden voor Eco-Schools, via de website eco-schools. Scholen ontvangen een startpakket, inlogcode en komen op de website. Een school kan dan zelfstandig aan de slag met het logboek en de intentieverklaring.

Het laten certificeren van een school kost wel geld. Het bedrag hiervoor is afhankelijk van de wensen van de school, Eco-Schools stelt voor scholen die hierin interesse hebben een maatwerk offerte op.

Drie niveaus
Een school kan drie verschillende niveaus bereiken: brons, zilver en de Groene Vlag. Het lukt niet altijd om dit binnen één schooljaar voor elkaar te krijgen en de Groene Vlag te behalen. Toch kunnen de meeste scholen wél in aanmerking komen voor een bronzen of zilveren certificaat.

De officiële erkenning dat zij op weg zijn naar de Groene Vlag. De specifieke criteria voor het bronzen, zilveren en gouden certificaat zijn te vinden op de website van Eco-Schools.

Meer informatie: eco-schools.org
Meer informatie: eco-schools.nl

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c185 c225
Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere MPG-score

Gebruikte gevelstenen dragen bij aan een betere ...

In zijn zoektocht naar het hergebruik van bouwmaterialen ontdekte Bob Floris de mogelijkheden van gebruikte gevelstenen. Deze behouden niet alleen kwaliteit maar ...

Lees verder

c21 c140 c225 c260
Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Hoogwaardige spouwmuurisolatie versnelt transities

Takkenkamp is ervan overtuigd dat hoogwaardige spouwmuurisolatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de circulaire transitie. Ook draagt het volgens het isolatiebedrijf ...

Lees verder

c21 c168 c225
Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

Zo maak je utiliteitsgebouwen slimmer

In het webinar ‘Slimme gebouwen met de realiteit van nu’ krijg je inzicht in mogelijkheden op het gebied van smart buildings. Zo leggen experts aan ...

Lees verder

c21 c160 c225
De mens wil zich met de natuur omringen

De mens wil zich met de natuur omringen

Het belang en de impact van gezonde gebouwen op je medewerkers kwam naar voren tijdens Duurzaam Gebouwd Op Locatie: Gezonde Gebouwen. Diverse experts betraden het ...

Lees verder

c21 c185 c225 c265
Samen tegen materiaalobesitas

Samen tegen materiaalobesitas

“Stop met massief bouwen, tenzij het echt niet anders kan.” Die oproep doet Herre Elsenga, algemeen directeur van VBI, aan opdrachtgevers, architecten, ...

Lees verder

c21 c225
Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- en eindgebruikerswaarde

Rondetafelgesprek: zo creëer je vastgoed- ...

Bij verduurzaming spelen veel verschillende uitdagingen. Je gebouw slim, gezond én wendbaar maken, vergt veel maar levert ook wat op. Maar hoe combineer je ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243
TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

TOjuli: wijziging spelregels risico op oververhitting

Tot nu toe was het hebben van actieve koeling in een nieuwbouwwoning voldoende om vrijstelling te krijgen voor de TOjuli-eis aan oververhitting. Hier komt vanaf ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission’

Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero ...

Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél ...

Lees verder

c21 c225
Sturen op positieve footprint met gevalideerd rekeninstrument

Sturen op positieve footprint met gevalideerd ...

De Nationale Milieudatabase (NMD) valideerde Madaster, het platform voor het registreren en documenteren van materialen binnen de gebouwde omgeving, als gecertificeerd ...

Lees verder

c21 c185 c225
Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet weggooien

Circulariteit in de zorgsector: repareren, niet ...

Wat kapot is, gooi je weg. Vaak zonder na te denken, omdat je het gewend bent. Niet alleen als particulier, maar ook in de zakelijke markt gaat dit nog te vaak ...

Lees verder

c21 c225 c243
Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

Whitepaper belicht oplossingsrichtingen netcongestie

“In de actuele problematiek rondom netcongestie, is de keuze voor een bodemenergie warmtepomp een oplossing.” Dat laat Climate for life-groep zien met ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243
Netcongestie: vloek of zegen?

Netcongestie: vloek of zegen?

Door netcongestie is het niet meer vanzelfsprekend dat je grote nieuwe aansluitingen krijgt of de mogelijkheid hebt om energie terug te leveren. Hoewel netcongestie ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up