CO2-reductie bij matrixborden boven wegen? Het kan!

timer5 min
CO2-reductie bij matrixborden boven wegen? Het kan!

De reductie van CO2-uitstoot voor infrastructurele werken was onlangs onderdeel van een bijzondere gunningsprocedure.

Voor het onderhoud van de informatievoorzieningssystemen en -installaties langs rijkswegen heeft Rijkswaterstaat onlangs twee nieuwe contracten gesloten. Hierbij werd voor het eerst ook gemikt op CO2-reductie, wat bijzonder is voor een automatiseringsproject.

Voordeel

We rijden er dagelijks langs, onderdoor of overheen: matrixborden, camera’s, detectielussen in het asfalt en verkeerslichten bij opritten naar rijkswegen. De verkeerscentrales van Rijkswaterstaat voorzien weggebruikers hiermee van de juiste informatie, waardoor het verkeer veilig en vlot kan doorstromen.

Rijkswaterstaat heeft daarbij de ambitie om de CO2-emissie te reduceren bij de uitvoering van infrastructurele werken. Daarom biedt Rijkswaterstaat een gunningsvoordeel aan marktpartijen die invulling kunnen geven aan deze CO2-ambitie. Een opdrachtnemer krijgt namelijk een (virtuele) korting op zijn inschrijvingsbedrag, waardoor hij interessanter wordt voor de opdrachtgever.

Recent zijn op deze manier twee prestatiecontracten voor onderhoud aan de zogenoemde dynamische verkeersmanagementinstallaties (DVM) voor de komende vijf jaar gegund aan Heijmans Wegen B.V. (Beheergebied Noordoost-Nederland) en SPIE Nederland B.V. (Beheergebied Midden-Nederland).

Toepassing op automatisering

Hoewel dit al langer gebeurt bij Grond-, Weg- en Waterbouwprojecten (GWW), past Rijkswaterstaat de CO2-Prestatieladder steeds vaker toe bij prestatiecontracten op het gebied van informatievoorziening en industriële automatisering. Dat is vooruitstrevend, want voor automatiseringsprojecten is de bijdrage aan CO2-reductie vaak niet zo gemakkelijk concreet te maken. Bij meer fysieke projecten kan het gebruik van bijvoorbeeld duurzamere materialen makkelijker een groot verschil maken.

Bij deze Europese aanbesteding werd een hoge duurzame ambitie van de inschrijvers verwacht. Raymond Laros, inkoopadviseur van het onderdeel Centrale Informatievoorziening (CIV) van Rijkswaterstaat: “Rijkswaterstaat wil zelf klimmen naar het hoogste niveau op de CO2-Prestatieladder: niveau 5. We zijn blij dat de opdrachtnemers die de opdracht gegund hebben gekregen allebei aan dit niveau konden voldoen.”

Besparing

Een van de duurzaamheidsdoelstellingen van het project zelf is een besparing van 20 procent op het stroomverbruik van de installaties. Henri de Graaf, contractmanager bij Rijkswaterstaat-CIV voor het project Vast Onderhoud DVM-Keten in het gebied Midden-Nederland, erkent dat het waarmaken, meten en handhaven van de afgesproken ambities niet eenvoudig is.

“Daarin zijn we nog aan het leren. De concrete maatregelen die bij de aanbesteding zijn voorgesteld op het gebied van energiebesparing staan nu in het contractbeheersplan. De opdrachtnemer heeft bijvoorbeeld aangeboden de halogeenverlichting van de installatie te vervangen door led-verlichting. Ook kan de opdrachtnemer zelf duurzame maatregelen aandragen voor zijn eigen bedrijfsvoering. Daarbij kun je denken aan een bouwkeet die is uitgevoerd met zonnepanelen of werknemers die in de toekomst gebruikmaken van elektrische bedrijfsauto’s.”

Storingen

Bij de aanbesteding is gekozen voor een prestatiecontract, waarbij de aannemer met een vast ‘abonnement’ storingen aan de systemen opvangt. En dat moet niet alleen reactief gebeuren. De Graaf: “Het gaat om het onderhoud van de lus tot aan de lessenaar in de verkeerscentrale. We dagen opdrachtnemers daarnaast, meer dan voorheen, uit om ook proactief met verbeter- en investeringsvoorstellen te komen op het gebied van duurzaamheid. Dit is ook voor de opdrachtnemer aantrekkelijk. Zo kan het slim zijn om een bepaald type camera, dat regelmatig storingen geeft, ook op een andere plaats preventief te vervangen. Dan hoeft hij er minder vaak naartoe voor reparatie en kan de weggebruiker ongestoord en veilig gebruikmaken van de weg.”

Duurzame oplossingen

Van de opdrachtnemers wordt vooral verwacht dat zij storingen aan de systemen monitoren, analyseren en oplossen. Daarbij kan het gaan om reparatie, maar ook om vervanging en vernieuwing van installaties. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer installaties beschadigd raken bij maaiwerkzaamheden of ongevallen.
De Graaf tot slot: "Of het nu gaat om reparatie, vervanging of vernieuwing, we onderzoeken altijd of er een duurzame oplossing of uitvoeringswijze mogelijk is. Zo zullen wij de komende jaren bijdragen aan de ambities op het gebied van CO2-reductie van Rijkswaterstaat als geheel.”

Foto's: Rijkswaterstaat

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c136 c225 c261 c283
Wie wint de DigiDare Award 2021?

Wie wint de DigiDare Award 2021?

16 apr om 14:01 uur
timer 1 min

Ben jij ook bezig met het versnellen van digitaal werken in de bouw- en technieksector? Doe dan mee met de prijsvraag ...

Lees verder »

c21 c225 c283
Speelruimte in bouwprojecten (2)

Speelruimte in bouwprojecten (2)

13 apr om 13:01 uur
timer 6 min

In een contract kun je van alles vastleggen, maar het vergt veel meer zaken om goed met elkaar samen te werken ...

Lees verder »

c223 c283
Whitepaper: 'Naar een integrale oplossing voor bouweconomische vraagstukken'

Whitepaper: 'Naar een integrale oplossing voor ...

De groeiende inzet op duurzaamheid en circulariteit brengt complexe financiële vraagstukken met zich ...
c21 c225 c283
Nieuw perspectief: samenwerkingspatronen voor de toekomst

Nieuw perspectief: samenwerkingspatronen voor ...

29 mrt om 13:01 uur
timer 6 min

Corona heeft ons een nieuw perspectief op samenwerken gebracht. Wat zijn vanuit de opgebouwde ervaringen van het ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c244 c283
Volledig fysieke MBA in Sustainable Leadership

Volledig fysieke MBA in Sustainable Leadership

25 mrt om 15:01 uur
timer 2 min

De Business School Nederland (BSN) start een tweejarige opleiding MBA in Sustainable Leadership. Deze opleiding ...

Lees verder »

c21 c225 c283
Advies: kies voor selectieve toepassing DBFM-contract

Advies: kies voor selectieve toepassing DBFM-contract

15 mrt om 10:01 uur
timer 2 min

Vijftien jaar ervaring met Design en Construct (D&C) of Design-Build-Finance-Maintain (DBFM) contracten is ...

Lees verder »

c21 c185 c225 c283
Levensduurkosten: denk vooruit, reken vooruit

Levensduurkosten: denk vooruit, reken vooruit

23 feb om 10:01 uur
timer 1 min

Ondanks het doordacht ontwerpen van toekomstbestendige gebouwen zijn er toch gebouwen die binnen tien jaar aan ...

Lees verder »

c21 c135 c225 c283
Borging en monitoring van MVI

Borging en monitoring van MVI

22 feb om 10:01 uur
timer 5 min

Tijdens het grote, recent gehouden MVI-congres was er veel aandacht voor het blijvend borgen van Maatschappelijk ...

Lees verder »

c21 c135 c225 c283
MVI: toekomstbestendig inkopen

MVI: toekomstbestendig inkopen

19 feb om 08:01 uur
timer 1 min

“Een circulaire economie zonder verspilling van grondstoffen is onmisbaar. MVI is echter nog geen 100% gemeengoed ...

Lees verder »

c21 c225 c283
Speelruimte in bouwprojecten (1)

Speelruimte in bouwprojecten (1)

3 feb om 13:01 uur
timer 7 min

Je kunt nog zoveel afspreken en vastleggen in contracten, maar effectief met elkaar samenwerken vergt meer. Samen ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c283
Handreiking voor slimme aanpak corporaties in energietransitie

Handreiking voor slimme aanpak corporaties in ...

26 jan om 07:31 uur
timer 2 min

De nieuwe Handreiking Prestatiegericht Inkopen van Stroomversnelling helpt woningcorporaties bij het maken van ...

Lees verder »

c21 c225 c283
Bouwteam wegenonderhoud Utrecht: meer kwaliteit, meer plezier

Bouwteam wegenonderhoud Utrecht: meer kwaliteit, ...

25 jan om 10:01 uur
timer 8 min

Elk jaar opnieuw besteden overheden hetzelfde soort wegenonderhoud aan. Kan dat ook in een bouwteam? Ja, adviseurs ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up