'Werkgevers, pak het moment voor gedragsverandering'

timer2 min
'Werkgevers, pak het moment voor gedragsverandering'

Gedragsverandering is het meest kansrijk vanuit een nieuwe situatie: een nieuwe woning, een nieuwe baan. Dan is er even dat moment van bezinning: hoe kom ik vanaf hier op de beste manier naar mijn bestemming(en)? Welk kansrijker gedragsveranderingsmoment is denkbaar dan het herbezinningsmoment op de persoonlijke mobiliteit, bij de herstart van het woon-werkverkeer na een lange periode van intelligente lockdown? Een periode waarin de fiets en lopen werden herontdekt en de auto lange rustpauzes kreeg.

Het flexibele reisgedrag van de afgelopen maanden creëert een momentum dat je als werkgever niet aan je voorbij kunt laten gaan. Sterker nog, pak je nu niet door op het stimuleren van diverse manieren van reizen - thuis, op kantoor, met ander vervoer, dan wel op andere tijdstippen -  dan kan de bedrijfsparkeerplaats plots wel eens te klein blijken. Wat te doen? 

Urgentie

Zonder een aantrekkelijk, leuk en makkelijk mobiliteitsaanbod op het juiste moment - denk ook aan gamification - zouden meer werknemers dan voorheen voor de eigen auto kunnen kiezen in plaats van het openbaar vervoer. Wie zit daarop te wachten? Werkgevers niet en de samenleving niet. Dat dit risico op herleving van het persoonlijk autogebruik reëel is, blijkt uit onderzoek van Ruigrok NetPanel  (tussen 5 en 18 augustus) in opdracht van mobiliteitsplatform Toogethr.

'Werkgevers, pak het moment voor gedragsverandering'

Algemene werknemersdata

Het onderzoeksrapport van Ruigrok NetPanel helpt werkgevers al voor een groot deel op weg met inzicht in de verschillende motieven die werknemers als doorslaggevend ervaren, afhankelijk van bijvoorbeeld hun leeftijd of afstand tot het werk. Zo geven ze richting aan een relevante vraagstelling aan werknemers ten behoeve van een actueel dataoverzicht van vervoerskeuzes, drijfveren en motivaties. Ook geven de resultaten inzicht in de variaties die er daarin zijn tussen mannen en vrouwen, tussen de afstanden tot het werk en tussen leeftijdsgroepen. Op basis van een goed inzicht in deze wensen en keuzen van werknemers kan een aantrekkelijk en sturend mobiliteitsaanbod worden gedaan.

Klik hier voor het downloaden van de whitepaper ‘Werkgever, pak nu hét moment voor gedragsverandering’. Je vindt daarin resultaten van het Ruigrok NetwerkPanel en meer handvatten voor een aantrekkelijk post-corona mobiliteitsaanbod. 

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c237 c243 c262
Energietransitie: hoe behaal je succes met bewonersinitiatieven?

Energietransitie: hoe behaal je succes met bewonersinitiatieven?

15 sep om 10:01 uur
timer 1 min

Bezoek ook het webinar waarin experts en ervaringsdeskundigen uit wetenschap, beleid en praktijk het gesprek aangaan ...

Lees verder »

c21 c225 c246 c262
Gedragsverandering: van bereidheid naar gezindheid

Gedragsverandering: van bereidheid naar gezindheid

29 mei om 17:00 uur
timer 5 min

Het succes van verduurzaming schuilt niet in de technologie en de oplossingen die je toepast in gebouwen en gebieden, ...

Lees verder »

c21 c225 c262
Hoe verander je gedrag in de bouwsector? 

Hoe verander je gedrag in de bouwsector? 

6 mei om 07:00 uur
timer 2 min

Het webinar ‘Gedragsverandering in de bouwsector’ laat je zien dat het succesvol invullen van maatschappelijke ...

Lees verder »

c21 c225 c246 c262
Video: Webinar 'Speelruimte in Bouwprojecten'

Video: Webinar 'Speelruimte in Bouwprojecten'

30 apr om 15:30 uur
timer 1 min

Heb je het webinar 'Speelruimte in Bouwprojecten' gemist? Je kunt het nu volledig terugkijken op ons YouTube-kanaal, ...

Lees verder »

c21 c225 c246 c262
'Jaag met ons verduurzaming van de bouwsector aan!'

'Jaag met ons verduurzaming van de bouwsector ...

28 apr om 15:30 uur

Het klinkt misschien gek, maar ik ben blij met de huidige stikstofdiscussie. Het legt namelijk een pijnlijk punt ...

Lees verder »

c21 c225 c246 c262
Nieuw: digitaal magazine Gedragsverandering

Nieuw: digitaal magazine Gedragsverandering

24 apr om 07:00 uur
timer 1 min

Hoe bereik je eindgebruikers achter de voordeur en werk je op andere manieren samen met ketenpartners? Welke cultuurveranderingen ...

Lees verder »

c21 c225 c262
Zo realiseer je duurzaam gedrag bij de eindgebruiker

Zo realiseer je duurzaam gedrag bij de eindgebruiker

4 feb om 12:01 uur
timer 4 min

Hoe zet je eindgebruikers aan tot duurzaam gedrag? Hoe stimuleer je (innovatieve) samenwerking? Wij spraken met ...

Lees verder »

c21 c225 c262
Zo realiseer je duurzaam gedrag bij de eindgebruiker

Zo realiseer je duurzaam gedrag bij de eindgebruiker

4 feb om 12:01 uur
timer 4 min

Hoe zet je eindgebruikers aan tot duurzaam gedrag? Hoe stimuleer je (innovatieve) samenwerking? Wij spraken met ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up