Zo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages

timer6 min
Zo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages

Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. De elektrische auto’s zijn milieuvriendelijk en je hoort ze nauwelijks. De populariteit stijgt wereldwijd, de verkoop gaat hard en het aantal elektrische auto’s neemt daarom de komende jaren alleen maar toe. Het aantal volledig elektrische auto’s is gegroeid van 4.000 in 2013 naar meer dan 120.000 in juni 2020 [1], een wezenlijke doorbraak wat betreft het doorzetten van elektrisch vervoer in de strijd tegen klimaatverandering. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? 

Daarnaast zijn fabrikanten van auto’s verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van alle geproduceerde voertuigen te verlagen. Dit betekent dat zij massaal elektrische auto’s gaan ontwikkelen en produceren om aan deze eis te voldoen. Om ervoor te zorgen dat al deze auto’s elektrisch kunnen worden opgeladen, schrijft het bouwbesluit voor dat alle utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeerplekken voorzien moeten worden van laadstations. Dit zorgt ervoor dat we in de toekomst beter voorbereid zijn.

Zo’n transitie brengt echter ook zorgen met zich mee, denk aan de veiligheid van elektrische auto’s in parkeergarages. Er zijn zelfs Kamervragen gesteld over dit onderwerp, zoals het brandgevaar dat aanwezig is bij elektrisch laden[2]. Dit resulteerde in het feit dat elektrische auto’s in een aantal parkeergarages niet meer worden toegelaten. Uit onderzoek is echter gebleken dat geparkeerde elektrische voertuigen geen hogere risico’s met zich meedragen dan geparkeerde benzine- of dieselauto’s[3]. Maar wanneer de juiste voorzorgsmaatregelen niet genomen worden, kan het laden van elektrische voertuigen wel voor aanvullende risico’s zorgen.

Uitdagingen Elektrisch laden

Die enorme groei van het aantal laadpalen zorgt ervoor dat de vraag naar elektriciteit sterk zal toenemen. Bovendien is het zo dat in een kantoor het grootste deel van de E-rijders op dezelfde tijd start met laden. Als je dit ongecontroleerd laat, zal er dus een enorme piek in de stroomvraag in de ochtend zijn. Met slim load managementsysteem kun je deze piek verlagen en zorgen dat de auto’s gelijkmatiger over de dag laden.

Daarnaast kun je er met een slim energie managementsysteem voor zorgen dat je laadt op momenten dat er in het gebouw veel energie wordt opgewekt. Naast de kostenvoordelen, is het natuurlijk ook het meest duurzaam om met lokaal opgewekte duurzame energie te werken. Bovendien kun je ook meedoen aan demand response programma’s, zo draag je niet allen bij aan een stabieler net, maar kun je ook kosten besparen.

Zo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages

Dennis Rutten, schrijver van de blog

Risico’s van elektrisch laden

Er zijn mogelijke risico’s bij het toepassen van laadinfrastructuur in parkeergarages. Ten eerste bestaat het risico op brand in de elektrische voertuigen. Het idee dat elektrische voertuigen een hoger risico vormen, komt ergens vandaan. Het heeft te maken met lithiumbatterijen als energiebron in elektrische voertuigen. Dit zorgt ervoor dat de brandduur van elektrische voertuigen langer is dan bij benzine of diesel aangedreven voertuigen.

Ten tweede bestaat het risico op elektrocutie, door water dat in contact komt met elektriciteit tijdens het blussen van elektrische voertuigen. Er worden in dat geval bluscontainers gebruikt of grote hoeveelheden bluswater om de hoge temperaturen te beperken.

Zo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages

Oplossingen voor veilig elektrisch laden

Er zijn gelukkig veel praktische oplossingen om het elektrisch laden veilig te laten verlopen. Allereerst is het verstandig om zowel elektrische laadpalen als elektrische voertuigen dichtbij de uitgang te plaatsen en deze zouden dan idealiter onder afvoerkanalen gepositioneerd moeten worden. Het is ook van belang om de parkeergarage te voorzien van rook- en CO2-melders om eventuele eerste rooksignalen op te vangen. Om ieders veiligheid te waarborgen en de schade te beperken, moeten de noodzakelijke acties snel in werking worden gezet (ontruiming, waarschuwen van de brandweer, enzovoorts). Het is daarbij mogelijk om de brandmeldinstallatie te koppelen aan de laadsystemen, door rook-/hittemelders te koppelen aan het laadstation of door de brandmeldinstallatie te koppelen aan het laadplein.

De laadpalen dienen eveneens te worden beschermd door deugdelijke aanrijdbeveiliging, er dienen goedgekeurde en onbeschadigde laadkabels te worden gebruikt, geïnstalleerd door een erkend elektronisch installatiebedrijf. In het geval van beschadigde isolatie van geleiders, kan een aardlekschakelaar noodzakelijk zijn om snel genoeg af te schakelen. Om te voorkomen dat geleiders tot gevaarlijke temperaturen opwarmen, is een goed ontwerp essentieel. Het selecteren van de juiste diameters voor de geleiders en de bijbehorende beveiligingen is een essentiële stap in het ontwerpproces van een elektrische installatie. Om de juiste geleider te selecteren is het verstandig om ontwerpsoftware, zoals EcoStruxure Power Design (voorheen Ecodial) te gebruiken bij het ontwerp van de elektrische installatie. Verder is het van belang om bij de in-/uitgang van een parkeergarage een noodstop/noodknop te bevestigen, zodat bij calamiteiten de gehele laadvoorziening kan worden uitgeschakeld. Tot slot is cruciaal om duidelijke instructies te leveren aan gebruikers, zodat het duidelijk is hoe men moet handelen bij noodsituaties.  

Zo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages

Voorkomen is beter dan genezen

Veiligheid is essentieel voor laadinfrastructuur om de veiligheid van EV-rijders en omstanders te garanderen. Wanneer de juiste normen op het gebied van elektrische veiligheid worden aangehouden, kunnen veel risico’s worden beperkt. Er is de afgelopen jaren veel nieuwe kennis opgedaan in de markt. Zorg voor goed overleg met fabrikanten, installateur en de brandweer. Zo wordt elektrisch rijden, naast de meest duurzame oplossing, tevens de meest veilige optie.

Auto’s in brand op vliegveld in Noorwegen

Op 7 januari 2020 zijn op Stavanger Sola, een Noorse luchthaven, honderden auto’s in de parkeergarage in brand gevlogen en dit zorgde bovendien voor een groot instortingsgevaar[4]. Er ontstond een zeer gevaarlijke rookontwikkeling met vrijkomende giftige stoffen door de combinatie van brandende kunstoffen, brandstoffen en batterijen. Hierdoor zijn explosies ontstaan, mede doordat er geen sprinkler-installatie was aangeled in de parkeergarage, met alle gevolgen van dien. De parkeergarage werd uit veiligheidsredenen niet geblust wegens elektrocutiegevaar, de kans op kortsluiting en het gevaar op chemische reacties[5]. Aanvankelijk werd gedacht dat de brand zou zijn ontstaan door een elektrische auto die geparkeerd stond in de garage. Achteraf is echter gebleken dat een oude, lekkende diesel de boosdoener was.

[1] De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, "Cijfers elektrisch vervoer," De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, 30 Juni 2020. [Online]. Available: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/energie-en-milieu-innovaties/elektrisch-rijden/stand-van-zaken/cijfers. [Accessed 23 Juli 2020].

[2] Tweede Kamer der Staten-Generaal, "Aanhangsel van de Handelingen," Tweede Kamer der Staten-Generaal, 26 Maart 2020. [Online]. Available: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20192020-2192.html#ID-2020Z03763-d37e49. [Accessed 23 Juli 2020].

[3] d. N. R. e. i. P. v. d. Graaf, "Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen," Instituut Fysieke Veiligheid, Arnhem, 2020.

[4] Honderden auto’s verwoest en Noors vliegveld lamgelegd door forse brand. (2020, January 7). NU.Nl. https://www.nu.nl/buitenland/6022322/honderden-autos-verwoest-en-noors-vliegveld-lamgelegd-door-forse-brand.html

[5] Priest, R. (2020, January 8). ‘Vliegverkeer Stavanger ligt plat door brand oude diesel.’ Auto Blog. https://www.autoblog.nl/vliegverkeer-stavanger-ligt-plat-door-brand-elektrische-auto

Tekst: Dennis Rutten, technisch adviseur Schneider Electric

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c54 c243 c244
Niet omdat het beton opraakt

Niet omdat het beton opraakt

9 apr om 17:00 uur
timer 3 min

Hans Korbee: Net zomin als dat het stenen tijdperk eindigde omdat de stenen opraakten, zal de huidige lineaire bouweconomie ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c265
Van Gelder trekt emissievrij de natuur in

Van Gelder trekt emissievrij de natuur in

9 apr om 11:01 uur
timer 2 min

Ondanks de stikstofcrisis kan de Natuurboulevard in Oostvoorne toch worden aangelegd. Van Gelder zal de laatste ...

Lees verder »

c21 c225 c243
‘Het einddoel hoeft niet alleen energielabel C te zijn’

‘Het einddoel hoeft niet alleen energielabel ...

9 apr om 09:01 uur

Gemeente Rotterdam voldoet met circa de helft van de gemeentelijke kantoorgebouwen aan de energielabel-C-verplichting.

Lees verder »

c21 c127 c225 c243
Energietransitie vergt ook een transitie in de bedrijfsvoering

Energietransitie vergt ook een transitie in ...

8 apr om 16:01 uur
timer 6 min

De energietransitie verloopt traag en daarbij heeft de installatiesector moeite om de afstand tot de particuliere ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c268
Wil jij weten hoe de toekomst van de bouw eruitziet? 

Wil jij weten hoe de toekomst van de bouw eruitziet? 

7 apr om 08:00 uur
timer 1 min

Een deelname aan het webinar Industrialisatie verzekert je dat je weer helemaal op de hoogte bent van de initiatieven ...

Lees verder »

c21 c127 c225 c243
‘Zet die installateur aan tafel’

‘Zet die installateur aan tafel’

6 apr om 16:01 uur
timer 6 min

Vandaag de dag is het niet meer voldoende om simpelweg een product aan te bieden. De markt is verschoven naar ...

Lees verder »

c21 c125 c225 c243
Buildings as a Grid binnen de energietransitie

Buildings as a Grid binnen de energietransitie

6 apr om 13:01 uur
timer 4 min

Door het energiesysteem van een gebouw als een eigen energienet te beheren, kunnen gebouweigenaren hun faciliteiten ...

Lees verder »

c21 c120 c225 c243
Wat gaat de (Nederlandse) bouw van de Europese Green Deal merken?

Wat gaat de (Nederlandse) bouw van de Europese ...

2 apr om 09:01 uur
timer 3 min

De Green Deal maakt integraal deel uit van de strategie van de Europese Commissie om de doelstellingen voor duurzame ...

Lees verder »

c21 c225 c243
Whitepaper: ‘Energietransitie – wat iedereen zou moeten weten’

Whitepaper: ‘Energietransitie – ...

1 apr om 16:30 uur
timer 1 min

Duurzaam Gebouwd-partner Itho Daalderop ontwikkelde een whitepaper over een urgent onderwerp: de Energietransitie. ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c244 c245
<span>Gezond, comfortabel, circulair en energiezuinig: in BouwNovum zit het allemaal</span>

Gezond, comfortabel, circulair en energiezuinig: ...

1 apr om 09:01 uur
timer 8 min

Drie jaar geleden ging BouwNovum aan de slag met een woonconcept waarin de bewoner centraal staat. Na een intensief ...

Lees verder »

c21 c143 c225 c243
Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw ...

31 mrt om 11:01 uur
timer 6 min

Waar moet een gezonde leeromgeving aan voldoen en hoe kun je duurzaamheid inbedden in bestaande plannen? Duurzaam ...

Lees verder »

c21 c225 c243 c244 c245
14 experts richten vizier op 2050 in 50ste editie Duurzaam Gebouwd

14 experts richten vizier op 2050 in 50ste editie ...

30 mrt om 15:30 uur
timer 2 min

Duurzaam Gebouwd zet de vijftigste editie luister bij met de toekomstvisies van een reeks topexperts, zoals Paul ...

Lees verder »

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up