'Pentack houdt wegdek langer in conditie'

 'Pentack houdt wegdek langer in conditie'

Weersomstandigheden zoals de huidige vorst, maar ook regen en intensieve belasting door het groeiende aantal auto's zijn van grote invloed op de kwaliteit van de Nederlandse wegen.

Vorig jaar stonden er op vele plaatsen in ons land lange files door het kapotvriezen van het Zoab-wegdek. Dat leidde tot veel schade, ook door steenslag. Esha Infra Solutions uit Groningen introduceert nu met Pentack een onderhoudsproduct dat Zoab (zeer open asfaltbeton) veel beter beschermt en haar levensduur verlengt.

Daarnaast is Pentack 25% milieuvriendelijker, aldus TNO in recent onderzoek. Ook de eerste klanten zoals de provincie Gelderland en Rijkswaterstaat zijn tevreden.

Levensduur
Ruim 1,5 miljoen vierkante meter Nederlands wegdek is tot dusver met succes behandeld met Pentack. In de provincie Gelderland werd het nieuwe onderhoudsproduct toegepast op ondermeer de A326, N781, N310 en A73. Pentack werd ingezet op zowel enkellaags als dubbellaags Zoab. Volgens Berry Bobbink, verhardingsdeskundige bij de provincie, stond Gelderland voor de keuze tussen het vervangen van het wegdek of de levensduur verlengen met een onderhoudsproduct.

Bobbink: "Als Pentack de levensduur van het wegdek kan verlengen met 2 à 3 jaar is het product kostendekkend. We zijn nu twee jaar onderweg en tot dusver zeer positief. Pentack houdt het wegdek langer in conditie." In 2011 gaat de provincie Gelderland het onderhoudsproduct ook toepassen op andere wegen.

 Pentack, ook wel een verjongingsmiddel voor asfalt genoemd, is een vloeistof die bestaat uit onder andere water, bitumen en plantaardige toeslagstoffen. Deze vloeistof wordt door een sproeimachine op het wegdek aangebracht. De werkzame stof in Pentack geeft de bitumenlijn die de steentjes in het asfalt bijeenhoudt een oppepper.

De activator dringt daarbij in de toplaag van het asfalt door en herstelt hier de eigenschappen van het verouderde bitumen. Volgens de TU in Delft worden zo scheurtjes in de bovenlaag voorkomen. Dit is belangrijk aangezien het bitumen aan de oppervlakte van het Zoab snel veroudert door oxidatie en de directe invloed van zonlicht, strooizout, zuren en olie. Daarnaast heeft ook het toenemende wegverkeer invloed op de kwaliteit van het wegdek.

Hoge verwachtingen
Ook Rijkswaterstaat heeft inmiddels ervaring met Pentack. Momenteel lopen er twee groots opgezette proeven op de A6 en A50. Verschillende onderhoudssystemen worden daar langdurig in de praktijk getest in combinatie met een aantal aannemers.

Peter The, projectleider bij de overheidsorganisatie, heeft hoge verwachtingen van Pentack: "We hebben vertrouwen in het product. Rijkswaterstaat investeert niet voor niets in zulke grootschalige onderzoeken zoals deze life-cycle analyse." Volgens The is Rijkswaterstaat altijd op zoek naar oplossingen ter verbetering van het onderhoud en de levensduur van het Zoab op het rijkswegennet. In het voorjaar start de rijksdienst een derde proef.

Boorkernen
De TU Delft doet onderzoek naar de ervaringen met de toegepaste onderhoudsproducten op de A6 en A50. Daartoe worden monsters (zogenaamde boorkernen) uit het wegoppervlak genomen. Het proefproject zal drie jaar lopen waarbij ieder jaar een boorkern uit het wegdek gehaald wordt voor inspectie.

Deze praktijksituatie wordt vergeleken met de onderzoeken uit het laboratorium waarbij gebruik gemaakt wordt van klimaatkamers om de praktijk na te bootsen.

Ondanks The's positieve voorgevoel is het volgens hem nog te vroeg om conclusies te trekken. "Begin april 2011 zullen de uitkomsten uit de praktijk en laboratoria worden gekoppeld voor een degelijke conclusie. Dit zal medio 2011 landelijk gecommuniceerd worden."

Analyse
TNO heeft inmiddels wel een milieuanalyse afgerond waarbij Pentack werd vergeleken met andere conventionele onderhoudssystemen voor asfalt. Hierbij richtte de onderzoeksorganisatie zich op tien milieueffectcategorieën waaronder de uitputting van grondstoffen, de aantasting van de ozonlaag en het broeikaseffect.

Uit het onderzoek blijkt dat de milieubelasting voor negen van deze tien milieueffectcategorieën ongeveer 25% lager is met gebruik van het Pentack onderhoudssysteem. Het minder vaak vervangen van Zoab impliceert minder asfaltonderhoud, waardoor minder bitumen en minder energie voor de productie en het aanbrengen van Zoab nodig is.

Over Pentack
Pentack is een van de producten van Esha Infra Solutions, onderdeel van de Icopal Groep uit Groningen. Esha Infra Solutions richt zich op het leveren van producten voor de aanleg en het onderhoud van asfaltverhardingen.

Voor meer informatie eshainfrasolutions.nl en www.icopal.nl.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c148 c225
Kennisdelen over innovatieve binnenklimaatoplossingen

Kennisdelen over innovatieve binnenklimaatoplossingen

Een roadshow brengt specialisten bij elkaar, om kennis mee te delen en te sparren over innovatieve oplossingen voor binnen ventilatie. Op deze manier komen samenwerkingen ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span>Lancering Nederlandse CSRD DAY en Awards</span>

Lancering Nederlandse CSRD DAY en Awards

Op 12 november 2024 wordt de eerste editie van een nieuw jaarlijks duurzaamheidscongres georganiseerd: CSRD DAY. Tijdens CSRD DAY worden de Nederlandse CSRD Awards ...

Lees verder

c21 c225
Inzicht krijgen en actie ondernemen voor verduurzaming

Inzicht krijgen en actie ondernemen voor verduurzaming

Bedrijven die duurzaamheidsdoelen willen halen hebben niet altijd de kennis, expertise en middelen in huis om hun duurzaamheidsdoelstellingen vast te stellen, te ...

Lees verder

c21 c40 c225 c278
Natuurinclusieve projecten krijgen boost

Natuurinclusieve projecten krijgen boost

Groene initiatieven voor het grote publiek krijgen meer aandacht. Met het initiatief ‘On the move to’ gaat oprichter Lodewijk Hoekstra van NL Greenlabel ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bespaart bouwen op bestaande fundering CO2-uitstoot?

Bespaart bouwen op bestaande fundering CO2-uitstoot?

Veilig en volgens normen bouwen is in Nederland de standaard, maar speelt die norm parten als de bouw- en vastgoedsector voor circulariteit en klimaatneutraliteit ...

Lees verder

c21 c41 c225
Het ontstaan van DuPa 2.0:<span> “</span>Revolutionaire stap in het taxeren van vastgoed<span>“</span>

Het ontstaan van DuPa 2.0: “Revolutionaire ...

Duurzaamheid is niet langer een bijzaak in de vastgoedsector - het is een essentiële pijler geworden voor het beoordelen van waarde en risico's. Het verhaal ...

Lees verder

c21 c41 c148 c184 c225
<span>Hoger rendement en minder milieu-impact voor warmtepompen</span>

Hoger rendement en minder milieu-impact voor ...

Een hoger rendement op zowel tapwater als ruimteverwarming: deze eigenschappen blijken uit testen voor gecontroleerde kwaliteitsverklaringen voor de nieuwe lucht/water-warmtepompen ...

Lees verder

c21 c190 c225
Duurzaamheid kunststof en houten kozijnen onder de loep

Duurzaamheid kunststof en houten kozijnen onder ...

Om de vraag ‘Wat is duurzamer: kunststof of houten kozijnen?’ te beantwoorden dook een onderzoeksteam in deze materie. In de nieuwe vlog ‘De Keuringsdienst ...

Lees verder

c21 c225 c261
Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Eén derde van bouwbedrijven analyseert de verzamelde projectinformatie-data (nog) niet. En 27 procent analyseert op dit moment ook geen data over de voortgang ...

Lees verder

c21 c225 c243 c277
Seminar toont belang van ventilatieve koeling en zonwering

Seminar toont belang van ventilatieve koeling ...

Het belang van ventilatieve koeling en zonwering komt onder de aandacht op woensdag 12 juni in Burgers’ Zoo te Arnhem.

Lees verder

c21 c41 c185 c190 c225
Onderzoek en onderwijs broodnodig voor veilige bouwmethodetransitie

Onderzoek en onderwijs broodnodig voor veilige ...

De bouw- en vastgoedsector wil op korte en lange termijn de CO2-uitstoot fors verminderen. Door hier budgetten aan te koppelen, verdwijnt de vrijblijvendheid. Alle ...

Lees verder

c21 c40 c120 c185 c225
Circulair renoveren en CO2-reduceren in e-zine

Circulair renoveren en CO2-reduceren in e-zine

Nu de nieuwbouwopgave op diverse plekken vertraging oploopt vanwege netcongestie en vertraagde afgifte van vergunningen, zijn de ogen gericht op renovatie. Terecht ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up