Bouwtechnische uitwerking ‘Earth-Ship Based Home’

Bouwtechnische uitwerking ‘Earth-Ship Based Home’

De bouwtechnische uitwerking van de gewelven en de onderliggende keerwanden van ‘Earth-Ship Based Home’ vragen speciale aandacht. De totale constructiedikte mag slechts 50 centimeter bedragen en de constructie heeft een minimale Rc-waarde van 5,0 m².K/W. Daarnaast moeten deze structuren grond kunnen keren. Dit lijkt een bijna onmogelijke opgave. 

De gewelfstructuur is een catenary vault, gebaseerd op het belasten op druk. De stabiliteit is bepaald aan de hand van de funicular methode. De ‘Compressed Earth Blocks’ dragen de krachten af naar de onderconstructie en dragen tevens de (geïsoleerde) afwerking van het gewelf. Echter kunnen de aardeblokken niet als ophangpunt dienen en kan er niets aan bevestigd worden: de aardeblokken worden kapot getrokken.

Gewelfpakket van 12 verschillende materialen

Daarom worden houten balken tussen de aardeblokken gelegd, waaraan de afwerking vervolgens bevestigd wordt. Door het gewicht en de druk van de aardeblokken blijven de houten balken op hun plek. Belangrijk is wel dat het hout en de aardeblokken op moment van montage droog zijn, zodat zettingen door krimp minimaal zijn.

Het 50 centimeter dikke gewelfpakket bestaat uit maar liefst 12 verschillende materialen, inclusief het (hydrofobeer)middel dat naderhand gebruikt wordt om de afwerking – bestaande uit terracottapanelen, ingebed in een traskalk mortel – hydrofoob te maken. Toepassing van houtvezelisolatie en geëxpandeerde perliet in de lemen binnen afwerking resulteren in een Rc-waarde van precies 5,0 m².K/W. Het gewelf heeft een dunne luchtspouw om het vocht van binnenuit weg te  ventileren. Dit realiseert een dampopen constructie. 

Het ontwerpen van een ecologische keerwand vraagt veel aandacht. Tegenwoordig zijn de met steen gevulde schanskorven en de GTX bags van Citeko voorbeelden van ecologische grondkeringen, die met name in de civiele techniek toegepast worden. Aangezien deze toepassingen altijd onder een lichte hoek naar achter gekanteld staan en visueel niet aantrekkelijk zijn voor woningbouw, moet een andere oplossing gevonden worden.

Het gebruik van autobanden (zoals in conventionele Earthships) wordt om verschillende redenen in dit ontwerp afgeraden. De eerder genoemde aardeblokken – en met name de hechting tussen de aardeblokken – zijn niet sterk genoeg om de horizontale druk van de aarde op te kunnen vangen.

Grind zorgt voor goede afwatering

Tenzij een andere toepassing, in dit geval geotextiel, de horizontale druk opvangt. Door het geotextiel bij elke laag aarde om te slaan en er vervolgens gewicht – in de vorm van aarde – op te leggen, schuift het geotextiel niet af en blijft de aarde op zijn plaats. Tussen het geotextiel en het Derbipure-membraan van de keerwand wordt grind aangebracht. Deze beschermt niet alleen het membraan, maar zorgt ook voor een goede afwatering. Drainageleidingen langs de fundering zorgen voor de afvoer van water na een hevige regenbui of bij hoogstaand grondwater. De 50 centimeter dikke keerwand heeft dankzij de houtvezelisolatie (18 centimeter) een Rc-waarde van 5,3 m².K/W.

Integrale oplossing met aardeblokken

Door geotextiel toe te passen, is er geen evenwicht meer tussen enerzijds de horizontale druk van de aarde en anderzijds de spatkrachten van de gewelven. De 28 centimeter dikke aardewand kan de horizontale krachten van het gewelf niet opvangen. In het ontwerp wordt dit opgelost door de houten vloerbalken van de bovenverdieping als trekbalken te laten fungeren. De balken lopen door de aardewand en zijn bevestigd aan een randbalk. De randbalk is bevestigd op een houten framework, die voor de aardewand staat. Niet de ‘Compressed Earth Blocks', maar het houten framework vangt het gewicht van de vloer dus op. Ondanks het toenemende materiaalgebruik zorgt dit voor een integrale oplossing, aangezien de aardeblokken een beperkte druksterkte hebben.  

Auteur Roel Lafleur is afgestudeerd aan de Technische Universiteit op het onderwerp 'Earth-Ship Based Home. In zijn vorige blog besprak hij het concept van de ‘Earth-Ship Based Home’.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c148 c225
Kennisdelen over innovatieve binnenklimaatoplossingen

Kennisdelen over innovatieve binnenklimaatoplossingen

Een roadshow brengt specialisten bij elkaar, om kennis mee te delen en te sparren over innovatieve oplossingen voor binnen ventilatie. Op deze manier komen samenwerkingen ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span>Lancering Nederlandse CSRD DAY en Awards</span>

Lancering Nederlandse CSRD DAY en Awards

Op 12 november 2024 wordt de eerste editie van een nieuw jaarlijks duurzaamheidscongres georganiseerd: CSRD DAY. Tijdens CSRD DAY worden de Nederlandse CSRD Awards ...

Lees verder

c21 c225
Inzicht krijgen en actie ondernemen voor verduurzaming

Inzicht krijgen en actie ondernemen voor verduurzaming

Bedrijven die duurzaamheidsdoelen willen halen hebben niet altijd de kennis, expertise en middelen in huis om hun duurzaamheidsdoelstellingen vast te stellen, te ...

Lees verder

c21 c40 c225 c278
Natuurinclusieve projecten krijgen boost

Natuurinclusieve projecten krijgen boost

Groene initiatieven voor het grote publiek krijgen meer aandacht. Met het initiatief ‘On the move to’ gaat oprichter Lodewijk Hoekstra van NL Greenlabel ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bespaart bouwen op bestaande fundering CO2-uitstoot?

Bespaart bouwen op bestaande fundering CO2-uitstoot?

Veilig en volgens normen bouwen is in Nederland de standaard, maar speelt die norm parten als de bouw- en vastgoedsector voor circulariteit en klimaatneutraliteit ...

Lees verder

c21 c41 c225
Het ontstaan van DuPa 2.0:<span> “</span>Revolutionaire stap in het taxeren van vastgoed<span>“</span>

Het ontstaan van DuPa 2.0: “Revolutionaire ...

Duurzaamheid is niet langer een bijzaak in de vastgoedsector - het is een essentiële pijler geworden voor het beoordelen van waarde en risico's. Het verhaal ...

Lees verder

c21 c41 c148 c184 c225
<span>Hoger rendement en minder milieu-impact voor warmtepompen</span>

Hoger rendement en minder milieu-impact voor ...

Een hoger rendement op zowel tapwater als ruimteverwarming: deze eigenschappen blijken uit testen voor gecontroleerde kwaliteitsverklaringen voor de nieuwe lucht/water-warmtepompen ...

Lees verder

c21 c190 c225
Duurzaamheid kunststof en houten kozijnen onder de loep

Duurzaamheid kunststof en houten kozijnen onder ...

Om de vraag ‘Wat is duurzamer: kunststof of houten kozijnen?’ te beantwoorden dook een onderzoeksteam in deze materie. In de nieuwe vlog ‘De Keuringsdienst ...

Lees verder

c21 c225 c261
Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Kans voor bouwbedrijven in analyseren projectinformatie-data

Eén derde van bouwbedrijven analyseert de verzamelde projectinformatie-data (nog) niet. En 27 procent analyseert op dit moment ook geen data over de voortgang ...

Lees verder

c21 c225 c243 c277
Seminar toont belang van ventilatieve koeling en zonwering

Seminar toont belang van ventilatieve koeling ...

Het belang van ventilatieve koeling en zonwering komt onder de aandacht op woensdag 12 juni in Burgers’ Zoo te Arnhem.

Lees verder

c21 c41 c185 c190 c225
Onderzoek en onderwijs broodnodig voor veilige bouwmethodetransitie

Onderzoek en onderwijs broodnodig voor veilige ...

De bouw- en vastgoedsector wil op korte en lange termijn de CO2-uitstoot fors verminderen. Door hier budgetten aan te koppelen, verdwijnt de vrijblijvendheid. Alle ...

Lees verder

c21 c40 c120 c185 c225
Circulair renoveren en CO2-reduceren in e-zine

Circulair renoveren en CO2-reduceren in e-zine

Nu de nieuwbouwopgave op diverse plekken vertraging oploopt vanwege netcongestie en vertraagde afgifte van vergunningen, zijn de ogen gericht op renovatie. Terecht ...

Lees verder

Reacties

Interessant verhaal maar in geen manier vergelijkbaar met een Earthship. Behalve dat er "aarde" gebruikt word in de muur. Een Earthship is meer een kunstwerk dan een economisch verantwoord bouwwerk. Het kenmerkt zich voornamelijk door het gebruik van afval als bouwmaterialen. Dus geen nieuwe CLS/SLS balken, geotextiels, nieuwe tegels etc. Verder heeft een earthship vaak problemen met vocht en lekkage, outgassing van de autobanden en radon wat niet bevorderlijk is voor de gezondheid. Het is een leuk hobby project maar op grote schaal niet economisch haalbaar. Een Earthbag house is veel sneller en goedkoper te realiseren. De thermische massa waar het aardehuis zo veel op hangt is beter te realiseren met een tank water van +-10000L en een aerogel (als we fancy gaan doen) of hennep/stro isolatie.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up