Denys nieuwbouw  hoofdkantoor

In het moderne kantoorgebouw van het Belgische bedrijf Denys zijn verschillende duurzaamheidaspecten meegenomen. Maar ook tijdens de sloop van het oude gebouw is waar mogelijk  sloop materiaal hergebruikt in de nieuwbouw.

Zo zijn de oude stalen kolommen hergebruikt voor de basis van het gebouw. Om aan de strengere bouweisen te voldoen zijn nieuwe staalbalken bijgeplaatst. De ouden betonvloer is hersteld en uitgebreid. In het nieuwe gebouw zal het afvalwater worden hergebruikt voor het spoelen van de toilet.  De keuze van zonwering is een uniek systeem maar ook het overstek is van groot formaat waardoor er minder zon in het gebouw kan schijnen en er minder koeling nodig is in de zomer. 

Led geen optie
In het gebouw zal een warmtepomp worden toegepast en is de keuze van het verlichting systeem het meest efficiënte dat er op dit moment te koop is, uitgesloten Led-verlichting daar deze in de optiek van Denys nog volop in ontwikkeling is. Daarnaast is de manier van meten van de arbeidsinspectie nog niet optimaal en wordt er gekeken naar de aantal luxe op het bureau, terwijl  juist met Led-verlichting deze manier van meten niet meer toepasbaar is.

Johan van Wassenhove, CEO van het in België en Nederland gevestigde Denys: "We hebben wel naar Led gekeken of het kon worden toegepast maar dit product is nog niet uitontwikkeld, waardoor we mogelijk niet een juiste keuze zouden hebben gemaakt in  onze ambitie een duurzaam gebouw neer te zetten. We geloven overig wel sterk in Led maar zien het op dit moment nog niet toegepast in onze eigen nieuwbouw."

Een andere toepassing waaraan word gedacht is piekstroom verminderen, een soort van apparaat dat de pieken in het stroomverbruik, verlagen, wat een hoop geld op jaarbasis scheelt. 

Eigen vervoer
Er wordt gewerkt aan een plan om de bedrijfsvoertuigen met meer milieuvriendelijke brandstof te laten rijden en waar mogelijk de medewerkers te motiveren met het openbaar vervoer of een andere soort van duurzaam vervoer naar het werk te komen.  Van Wassenhove gelooft in hybride voertuigen maar  door de hoge prijs zijn deze voertuigen niet altijd toepasbaar.

Bovendien is van Wassenhove van mening dat hybride auto's de laatste jaren populair zijn geworden doordat ze een lage fiscale bijtelling hebben en niet altijd omdat de bestuurder het zo goed voorheeft met het milieu.

Toekomst
Van Wassenhove: "Wij zijn gewend om onze materialen en gereedschappen op een efficiënte manier in te laden, daar wij voor onze werken in Afrika, Italië of andere landen niet even heen en weer kunnen rijden. Ook in de Benelux houden we hier rekening mee, zodat wij over het algemeen niet onnodig heen en weer te rijden. Onze mensen op de planning houden rekening met aan en afvoer ritten waardoor deze minimaal zijn."

Onze werken, boven of ondergronds zullen ten alle tijden uitgevoerd worden met duurzaamheid in ogenschouw genomen, vertelt Van Wassenhove. "Of we nu aan een oud gebouw werken dat in renovatie is, of een gestuurde boring uitvoeren, een waterzuiveringsinstallatie bouwen of een utiliteitsgebouw neerzetten, duurzaamheid in de keuze van het materiaal en de manier van werken zit ons in het bloed, eigenlijk weten we niet beter."

Maatregelen

1. Hergebruik van de bestaande staalstructuur

2. Concept gebouwschil:
- 50% gesloten gebouwschil op niveau 0/+1
- Uitkragende luifel op niveau +2 om een natuurlijke zonnwering te vormen voor de grote glaspartijen
- Terras + luifel westgevel op niveau 0/+1 als natuurlijke zonnewering

3. Bijkomende buitenzonnewering op de westgevel voor laagstaande zon

4. Hoge isolatiegraad van wanden en dak

5. Hoge luchtdichtheid van het gebouw

6. Beweegbare zonnewering zuidgevel

7. Concept technieken:
- Gasgestookte warmtepomp (rendement 160%) + condenserende ketel +  chiller (ESEER 4,5)
- Leidingisolatie
- Frequentie gestuurde pompen
- Weers- en lastafhankelijke regeling
- Warmteterugwinning in luchtgroep (90%)
- Bewegingsdetectie voor verlichting
- Piekstroom regeling
- Hoog rendement verlichting
- Regenwaterrecuperatie voor sanitair kantoorgebouw
- Buffering hemelwater onder parkeerzones

Meer informatie: www.denys.com

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c168
Smart Home-oplossingen in toekomstbestendig houten appartementencomplex

Smart Home-oplossingen in toekomstbestendig ...

HAUT is het hoogste hybride houten gebouw van Nederland én kreeg een BREEAM-NL Outstanding ontwerpcertificaat. 52 appartementen van het met hout geconstrueerde ...

Lees verder

c21 c26
<span>Groen en energiezuinig nieuwbouwplan voor de Heemtuinen </span>

Groen en energiezuinig nieuwbouwplan voor de ...

Nieuwbouwproject De Heemtuinen in Vlaardingen krijgt een groen, duurzaam en energiezuinig nieuwbouwplan. In totaal bestaat De Heemtuinen uit 178 woningen, die komen ...

Lees verder

c21 c26 c40 c122
Hergebruikte materialen toegepast bij renovatie gemeentehuis Roosendaal

Hergebruikte materialen toegepast bij renovatie ...

De Brabantse gemeente Roosendaal laat haar voorbeeldfunctie zien met de renovatie van het gemeentehuis. Mede dankzij een geslaagde ketensamenwerking werd een speciaal ...

Lees verder

c21 c26 c160 c243
Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Het startschot klonk voor de bouw van 264 betaalbare en gezonde woningen aan het Berlijnplein in Leidsche Rijn Centrum. BLOEI 030 bestaat uit 156 sociale huurwoningen ...

Lees verder

c21 c26 c185
Circulaire renovatie van boerderij Het Woldhuis

Circulaire renovatie van boerderij Het Woldhuis

Op 9 januari 2023 is de restauratie gestart van Het Woldhuis 13 op Landgoed het Woudhuis. Deze monumentale langgevelboerderij uit 1865 werd gebruikt als woning. ...

Lees verder

c21 c26 c243
Gemeente Westland zet in op energie-efficiëntie

Gemeente Westland zet in op energie-efficiëntie

Voor het gemeentehuis van gemeente Westland lag de kans om energieverbruik in kaart te brengen. Het verbruik van gebouwgebonden apparaten was al inzichtelijk, maar ...

Lees verder

c21 c26 c243 c265
Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Het Amsterdam UMC wil CO2-uitstoot drastisch verminderen en het energieverbruik omlaag brengen van de medische faciliteit. Sinds 2012 werken CFP Green Buildings ...

Lees verder

c21 c26 c185
Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen gebouwd 

Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen ...

ING heropende het verbouwde bankkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam. Er zijn zoveel mogelijk materialen gebruikt uit het oude kantoor en gerecylede materialen ...

Lees verder

c21 c26 c185
<span>“</span>Het voornaamste is dat de opdrachtgever circulair wil renoveren<span>“</span>

“Het voornaamste is dat de opdrachtgever ...

Renoveren is zeker niet nieuw, maar ook in renovatieprojecten komt er steeds meer aandacht om zoveel mogelijk materialen te hergebruiken. Een goede ontwikkeling, ...

Lees verder

c21 c26 c185 c237 c265
Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Met de plaatsing van de eerste houten delen is de houtbouw van het project Sawa in de Delfshaven in Rotterdam officieel van start gegaan.

Lees verder

c21 c26 c41 c237
CO2-reductie bij renovatie en nieuwbouw drinkwaterproductielocaties

CO2-reductie bij renovatie en nieuwbouw drinkwaterproductielocaties

Vitens sluit een vierjarige raamovereenkomst met combinatie Heijmans-GMB voor de renovatie of nieuwbouw van drinkwaterproductielocaties. Bij het ontwerpen, bouwen ...

Lees verder

c21 c26 c40 c265
48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

Woonstichting Stek en Van Wijnen tekenden een overeenkomst voor de bouw van 48 sociale huurappartementen in Noordwijk. Het gebouw is onderdeel van gebiedsontwikkeling ...

Lees verder

Reacties

Eindelijk een seen onderneming die doet wat hij zegt en niet alleen maar van de toren roept. Ik hoop dat zij van Nederlandse opdrachtgevers veel opdrachten mogen krijgen, zodat er nu echt eens iets gaat gebeuren aan het ontwikkelen van duurzame gebouwen. Het blijkt dus toch te kunnen en het bespaart erg veel geld in het beheer maar ook tijdens de bouw. De ksoten zijn gewoon een heel stuk lager, SUPER INTERESSANT !

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up