Hoofdkantoor Transavia.com door architectenbureau Paul de Ruiter

Architectenbureau Paul de Ruiter kreeg de opdracht om op de hoek van het businesspark in Schiphol-Oost een nieuw hoofdkantoor voor transavia.com te ontwerpen.

Schiphol Real Estate werkt aan een masterplan voor de herontwikkeling van businesspark Schiphol-Oost tot Schiphol Aerospace Exchange. Het plan omvat onder meer de bouw van kantoren, bedrijfsruimtes, een parkeergarage en een nieuwe terminal voor de kleine luchtvaart.

Ontwerp en duurzaamheid
Architectenbureau Paul de Ruiter kreeg de opdracht om op de hoek van het businesspark een nieuw hoofdkantoor voor transavia.com te ontwerpen. Wanneer het om een ontwerp gaat voor een sector als de luchtvaart die vanwege zijn milieubelastende karakter maatschappelijk en politiek onder druk staat, komt het er op aan naar een resultaat te streven waarin het belang van de opdrachtgever samenkomt met het maatschappelijk belang.

Voorop in het ontwerp stonden dan ook een optimale communicatieve uitstraling en interactie van het gebouw met zijn omgeving. Daarnaast sprak Schiphol Real Estate de expliciete wens uit dat het ontwerp en het gebouw in hoge mate zouden moeten voldoen aan duurzaamheidaspecten. Het resultaat wordt een van de meest duurzame gebouwen in Nederland en mogelijk de eerste in Nederland met het hoogste internationale certificaat voor duurzaamheid Platinum volgens de gerenommeerde LEED-beoordeling voor duurzame gebouwen.

Communicatief
Het ontwerp voor TransPort laat zien hoe een gebouw kan bijdragen aan de communicatie van een bedrijf met haar omgeving. Door de verdraaiing opent het gebouw zich naar het gebied en ontstaat zowel binding met de core-business activiteiten van Schiphol als met de kwaliteiten van het Amsterdamse Bos.

De vorm van het gebouw maakt het gebouw herkenbaar. De stijl van het gebouw sluit aan bij de Schiphol-stijl, maar heeft een geheel eigen karakter. Het geeft uiting aan de full-service reisaanbieder, en het gebruik van duurzame technieken getuigt van het besef van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. De situering op een strategische en prominente locatie ten slotte, creëert letterlijk een herkenbare positionering voor transavia.com

Oriëntatie
De opdracht was om een optimale samenhang te realiseren tussen de stedenbouwkundige, landschappelijke, architectonische, constructieve en installatietechnische aspecten. Daarom is er allereerst gezocht naar een vorm en oriëntatie die een optimale interactie met de omgeving mogelijk zou maken.

Met het oog op het belang van daglichttoetreding in het gebouw is tegelijkertijd gezocht naar de beste positie ten opzichte van de zon. Een uitgebreide volumestudie resulteerde in een gestroomlijnd gebouw, dat zich voegt in het stedenbouwkundige plan. Overal valt daglicht binnen en vanuit het gebouw kan zowel over Schiphol als over het Amsterdamse Bos worden uitgekeken. Door zijn ligging op de hoek van een belangrijk kruispunt is het gebouw beeldbepalend voor het gebied.

Identiteit
De gestroomlijnde vorm van het gebouw refereert aan het vliegen en brengt de identiteit van transavia.com tot uitdrukking. Het gebouw is innovatief, open en publieksgericht en geeft uiting aan een maatschappelijk bewustzijn door het gebruik van duurzame en energiezuinige technieken. Dat uit zich in een LEED Platinum beoordeling.

Het gebouw voldoet daarmee aan de internationale duurzaamheidstandaard, biedt een prettige werkomgeving voor de medewerkers van transavia.com en is herkenbaar voor de buitenwereld.

Transparant en licht
Het gebouw heeft een hoge mate van transparantie, waarbij aan de zuidzijde, de binnenkant van de ronding, lamellen worden geplaatst. Deze lamellen houden de warmte van het zonlicht tegen, maar laten tegelijkertijd voldoende daglicht toe. Het gebouw straalt openheid uit en het daglicht verhoogt de kwaliteit van de werkplekken.

Dit laatste is zeer belangrijk, want de kwaliteit van de werkplek is van grote invloed op de productiviteit en gezondheid van de medewerkers. Een prettige en natuurlijk verlichte werkplek heeft een positieve invloed op de bedrijfscultuur en de motivatie en inspiratie van de medewerkers. Onder het gebouw is gelegenheid tot parkeren.

Door het gebouw op te tillen komt ook hier voldoende licht en lucht binnen. In de parkeergarage worden bomen geplant, die op de binnenplaats van het gebouw een natuurlijke sfeer creëren.

Flexibele opzet
De flexibele opzet biedt aan verschillende gebruikers de mogelijkheid om een deel van het gebouw onafhankelijk van elkaar te gebruiken. Aanpassingen in de omvang van de te verhuren delen zijn eenvoudig te realiseren. Door in de hoogbouw alle werkplekken te plaatsen en in de laagbouw het restaurant en de ontmoetingsruimten, ontstaat er een heldere functionele scheiding.

De hoogbouw is een efficiënte werkomgeving en de laagbouw een prettige omgeving waar vergaderd en ontspannen kan worden, met uitloop naar het buitengebied. Door het gebouw een diepte van 16,2 meter te geven is er tevens een ruime variatie in gebruiksplattegronden mogelijk.

Er kan gekozen worden voor gesloten units aan de gevelzijde en een functionele middenzone, of voor een open plattegrond met concentratieruimten. Deze flexibiliteit is mogelijk door de transparantie van de gevel, waardoor daglicht tot diep in het gebouw komt.

Duurzaam
De inzet van opdrachtgever Schiphol Real Estate en Architectenbureau Paul de Ruiter is om van het gebouw voor transavia.com een LEED Platinum gecertificeerd gebouw te maken. Energie-efficiënte technieken als koude-/warmte-opslag en betonkernactivering maken het gebouw duurzaam.

Daarnaast voorzien de 1.100 m² PV cellen op het dak voor een constante toelevering van duurzame energie. Op het dak van de hoogbouw wordt  circa 1.100 m2 aan zonnepanelen geplaatst die 112.500 kWh energie per jaar opwekken en hiermee 30% van het totale verbruik van het gebouw verzorgen. Op het dak van de laagbouw zorgt een gras-sedum vegetatiedak voor een extra isolatielaag die opwarming tegengaat. Het groendak vormt tevens een natuurlijke waterbuffer en neemt CO2 op.

Daarnaast wordt, door diverse voorzieningen maar met name door het grijswatersysteem, een waterbesparing van 40% gerealiseerd. In toiletten wordt gebruik gemaakt van gerecycled 'grijs' water.

Licht
In het ontwerp van TransPort wordt in het ontwerp én de vorm van het gebouw rekening gehouden met slim gebruik van zon- en daglicht. Aan de zuidgevel verminderen lamellen bijvoorbeeld de natuurlijke opwarming, de noordgevel daarentegen is juist zeer transparant om zoveel mogelijk daglicht te krijgen.

Door het toepassen van betonkernactivering in de vloeren ontstaat er bovendien een vrije hoogte van 3,07 m waardoor het daglicht dieper in het gebouw kan komen. En er worden maatregelen genomen om te waarborgen dat niet alleen dit gebouw maar alle toekomstige gebouwen op Schiphol-Oost gaan bijdragen aan de compensatie van hun milieubelasting.

LEED Platinum
LEED staat voor ‘The Leadership in Energy and Environmental Design” en is een methode voor het beoordelen van de duurzame kwaliteiten van gebouwen wat betreft het ontwerp, de realisatie, het gebruikersgemak en het beheer.

Aan het gebouw wordt een waardering gekoppeld, afhankelijk van het duurzaamheidniveau dat wordt bereikt. De platinumwaardering is de hoogst mogelijke kwalificatie. Hiervan is tot op heden geen
nieuwbouwobject in Nederland gerealiseerd.

Vorm
De vorm van het gebouw is ontstaan als reactie op de bebouwde omgeving. Enerzijds volgt het gebouw de richting aangegeven door het kantoor van de IND aan de Piet Guillonardweg en anderzijds loopt het parallel aan het gebouw van de Luchtverkeerleiding Nederland (LVNL) aan de Brugstraat. Deze twee richtingen komen samen in de buiging van de hoogbouw. De laagbouw volgt de richting van de Schipholdijk en vormt samen met de hoogbouw een gesloten en gestroomlijnd gebouw.

De positie van het gebouw is sterk gericht op de twee belangrijkste uitzichtkanten. Aan de noordzijde van het gebouw is er uitzicht op Schiphol-Oost en de landingsbanen, aan de zuidkant is er riant uitzicht op de vaart en het Amsterdamse Bos.

De vorm van het gebouw is geënt op de windroos. Door het gebouw een omvangrijke zuid- en noordgevel te geven wordt de zonbelasting overwegend opgevangen op de zuidgevel. Door alleen deze gevel zonwerend te maken kan de noordgevel, uitkijkend op Schiphol-Oost, veel transparanter worden uitgevoerd. Op deze manier hoeft maar minimale zonwering toegepast te worden en wordt de zon maximaal geweerd, wat leidt tot een reductie van de koellast van het gebouw.

Facts & Figures
Project Hoofdkantoor transavia.com
Plaats: Schiphol Oost, Schiphol
Parkeerplaatsen: 170
Bruto vloeroppervlak: 12.850 m²
Programma: Kantoren
Ontwerp: juli 2007
Start bouw: voorjaar 2009
Geplande oplevering: 2010

Opdrachtgever: Schiphol Real Estate
Gebruiker: transavia.com
Ontwerp: Architectenbureau Paul de Ruiter bv, Amsterdam
Project: architect Paul de Ruiter
Projectleider: Noud Paes
Projectteam: Noud Paes, Willeke Smit, Friso Gouwetor, Roel Rutgers, Willem Jan Landman, Nicolle Flagiello

Directievoering
Arch. directievoering: Architectenbureau Paul de Ruiter bv
Bouwmanagement: Brains 2 Build
Adviseurs constructie: ABT, Velp
Bouwfysisch advies: Deerns, Rijswijk; Ecofys bv, Utrecht
Installatieadviseur: Deerns, Rijswijk
Stedenbouwkundig plan: Benthem Crouwel Architects, Amsterdam; NACO, Den Haag
Landschapsontwerp: West 8, Rotterdam

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c160 c243
Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Het startschot klonk voor de bouw van 264 betaalbare en gezonde woningen aan het Berlijnplein in Leidsche Rijn Centrum. BLOEI 030 bestaat uit 156 sociale huurwoningen ...

Lees verder

c21 c26 c185
Circulaire renovatie van boerderij Het Woldhuis

Circulaire renovatie van boerderij Het Woldhuis

Op 9 januari 2023 is de restauratie gestart van Het Woldhuis 13 op Landgoed het Woudhuis. Deze monumentale langgevelboerderij uit 1865 werd gebruikt als woning. ...

Lees verder

c21 c26 c243
Gemeente Westland zet in op energie-efficiëntie

Gemeente Westland zet in op energie-efficiëntie

Voor het gemeentehuis van gemeente Westland lag de kans om energieverbruik in kaart te brengen. Het verbruik van gebouwgebonden apparaten was al inzichtelijk, maar ...

Lees verder

c21 c26 c243 c265
Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Het Amsterdam UMC wil CO2-uitstoot drastisch verminderen en het energieverbruik omlaag brengen van de medische faciliteit. Sinds 2012 werken CFP Green Buildings ...

Lees verder

c21 c26 c185
Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen gebouwd 

Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen ...

ING heropende het verbouwde bankkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam. Er zijn zoveel mogelijk materialen gebruikt uit het oude kantoor en gerecylede materialen ...

Lees verder

c21 c26 c185
<span>“</span>Het voornaamste is dat de opdrachtgever circulair wil renoveren<span>“</span>

“Het voornaamste is dat de opdrachtgever ...

Renoveren is zeker niet nieuw, maar ook in renovatieprojecten komt er steeds meer aandacht om zoveel mogelijk materialen te hergebruiken. Een goede ontwikkeling, ...

Lees verder

c21 c26 c185 c237 c265
Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Met de plaatsing van de eerste houten delen is de houtbouw van het project Sawa in de Delfshaven in Rotterdam officieel van start gegaan.

Lees verder

c21 c26 c41 c237
CO2-reductie bij renovatie en nieuwbouw drinkwaterproductielocaties

CO2-reductie bij renovatie en nieuwbouw drinkwaterproductielocaties

Vitens sluit een vierjarige raamovereenkomst met combinatie Heijmans-GMB voor de renovatie of nieuwbouw van drinkwaterproductielocaties. Bij het ontwerpen, bouwen ...

Lees verder

c21 c26 c40 c265
48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

Woonstichting Stek en Van Wijnen tekenden een overeenkomst voor de bouw van 48 sociale huurappartementen in Noordwijk. Het gebouw is onderdeel van gebiedsontwikkeling ...

Lees verder

c21 c26 c41 c260 c265
Nieuwe duurzame onderkomen West Betuwe met houten bouwdelen

Nieuwe duurzame onderkomen West Betuwe met houten ...

Het nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe zet in op biobased materialen en transformatie. Het ontwerp van de architectuur en het interieur komt van cepezed ...

Lees verder

c21 c26 c185 c260 c265
Houten bedrijfsgebouw met maximale inzet op Reduce

Houten bedrijfsgebouw met maximale inzet op ...

De ontwikkeling en realisatie van het nieuwe houten bedrijfsgebouw van BluePrint Automation (BPA) wordt uitgevoerd door Aan de Stegge Twello. Er worden natuurlijke ...

Lees verder

c21 c26 c277
Nieuwe Weelde is natuurinclusief en klimaatadaptief

Nieuwe Weelde is natuurinclusief en klimaatadaptief

Nieuwe Weelde, het plan van bouwende projectontwikkelaar VORM in woonwijk Nieuwe Steen in Hoorn, biedt een nieuw perspectief op ouder worden. Het gaat om 60 betaalbare ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up