Trein op zonne-energie

Trein op zonne-energie

In Duitsland en Spanje groeit de toepassing van zonne-energie explosief. Prorail zou voor een inhaalslag kunnen zorgen.

Het totaal geïnstalleerde vermogen aan fotovoltaische zonne-energie (PV panelen) groeide vorig jaar wereldwijd van 9.000 Mw in 2007 tot bijna 15.000 Mw in 2008. De groei wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de feed-in programma’s van Duitsland en Spanje. Die landen namen maar liefst zestig procent van de totale groei voor hun rekening.

De cijfers zijn afkomstig van het Worldwatch Institute en gepubliceerd in het jaarlijkse rapport Vital Signs, waarin trends in duurzaamheid worden geanalyseerd. Als het aan advies en ingenieursbureau Europe’s Energy Point uit Eefde ligt, doet Nederland straks ook mee aan de grootschalige toepassing van zonnepanelen.

Grote getallen
Spoorwegbeheerder ProRail gaat serieus onderzoeken of het mogelijk is om de treinen in toekomst op zonne-energie te laten rijden. Als het lukt om in heel Nederland ca 2.800 km spoor met een gemiddelde spoorbreedte ongeveer 12 m te overkappen met zonnepanelen, dan zijn daarmee twee miljoen huishoudens van zonne-energie te voorzien.

Dit is gelijk aan de elektriciteitsopwekking van om en bij 400 windmolens van minimaal 100 meter hoog per stuk, oftewel 230 procent van het eigen elektriciteitsverbruik van de spoorwegen. Blijft er op jaarbasis dus 130 procent over voor levering aan naastgelegen industrieën, kantoren, woningen en andere elektriciteitsvragers.

Nog meer besparing
Dit idee, ontwerp, uitwerking en patenten zijn vastgelegd door Europe’s Energy Point.
Spoorlijnen liggen meestal in de volle zon, zijn zij veel effectiever en goedkoper dan zonnepanelen op de daken van huizen en van gebouwen. En wat denk je van in de winter minder bladeren en sneeuw op de rails, daardoor ook levensduurverlenging van de rails en de wissels en de treinen. Het regenwater opvangen is een mogelijkheid wat weer gebruikt kan worden voor het schoonmaken van de treinen, toiletspoelingen etc.

Als treinen onder een zonne-dak rijden krijgen we ook geluidsstillere spoorwegen, en tevens veel werkgelegenheid. Een goed idee om verder uit te werken lijkt ons. Prorail is al enthousiast.

Bron en tekeningen: Europe’s Energy Point.
Artist views: getekend door BM’Concepting in opdracht van Europe’s Energy Point.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c160 c243
Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Startbouwimpuls voor betaalbare en gezonde woningen

Het startschot klonk voor de bouw van 264 betaalbare en gezonde woningen aan het Berlijnplein in Leidsche Rijn Centrum. BLOEI 030 bestaat uit 156 sociale huurwoningen ...

Lees verder

c21 c26 c185
Circulaire renovatie van boerderij Het Woldhuis

Circulaire renovatie van boerderij Het Woldhuis

Op 9 januari 2023 is de restauratie gestart van Het Woldhuis 13 op Landgoed het Woudhuis. Deze monumentale langgevelboerderij uit 1865 werd gebruikt als woning. ...

Lees verder

c21 c26 c243
Gemeente Westland zet in op energie-efficiëntie

Gemeente Westland zet in op energie-efficiëntie

Voor het gemeentehuis van gemeente Westland lag de kans om energieverbruik in kaart te brengen. Het verbruik van gebouwgebonden apparaten was al inzichtelijk, maar ...

Lees verder

c21 c26 c243 c265
Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Zo werkt Amsterdam UMC aan haar duurzame toekomst

Het Amsterdam UMC wil CO2-uitstoot drastisch verminderen en het energieverbruik omlaag brengen van de medische faciliteit. Sinds 2012 werken CFP Green Buildings ...

Lees verder

c21 c26 c185
Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen gebouwd 

Bankkantoor grotendeels uit gerecyclede materialen ...

ING heropende het verbouwde bankkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam. Er zijn zoveel mogelijk materialen gebruikt uit het oude kantoor en gerecylede materialen ...

Lees verder

c21 c26 c185
<span>“</span>Het voornaamste is dat de opdrachtgever circulair wil renoveren<span>“</span>

“Het voornaamste is dat de opdrachtgever ...

Renoveren is zeker niet nieuw, maar ook in renovatieprojecten komt er steeds meer aandacht om zoveel mogelijk materialen te hergebruiken. Een goede ontwikkeling, ...

Lees verder

c21 c26 c185 c237 c265
Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Houtbouw woongebouw Sawa officieel van start

Met de plaatsing van de eerste houten delen is de houtbouw van het project Sawa in de Delfshaven in Rotterdam officieel van start gegaan.

Lees verder

c21 c26 c41 c237
CO2-reductie bij renovatie en nieuwbouw drinkwaterproductielocaties

CO2-reductie bij renovatie en nieuwbouw drinkwaterproductielocaties

Vitens sluit een vierjarige raamovereenkomst met combinatie Heijmans-GMB voor de renovatie of nieuwbouw van drinkwaterproductielocaties. Bij het ontwerpen, bouwen ...

Lees verder

c21 c26 c40 c265
48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

48 duurzame sociale huurappartementen in Noordwijk

Woonstichting Stek en Van Wijnen tekenden een overeenkomst voor de bouw van 48 sociale huurappartementen in Noordwijk. Het gebouw is onderdeel van gebiedsontwikkeling ...

Lees verder

c21 c26 c41 c260 c265
Nieuwe duurzame onderkomen West Betuwe met houten bouwdelen

Nieuwe duurzame onderkomen West Betuwe met houten ...

Het nieuwe onderkomen van fusiegemeente West Betuwe zet in op biobased materialen en transformatie. Het ontwerp van de architectuur en het interieur komt van cepezed ...

Lees verder

c21 c26 c185 c260 c265
Houten bedrijfsgebouw met maximale inzet op Reduce

Houten bedrijfsgebouw met maximale inzet op ...

De ontwikkeling en realisatie van het nieuwe houten bedrijfsgebouw van BluePrint Automation (BPA) wordt uitgevoerd door Aan de Stegge Twello. Er worden natuurlijke ...

Lees verder

c21 c26 c277
Nieuwe Weelde is natuurinclusief en klimaatadaptief

Nieuwe Weelde is natuurinclusief en klimaatadaptief

Nieuwe Weelde, het plan van bouwende projectontwikkelaar VORM in woonwijk Nieuwe Steen in Hoorn, biedt een nieuw perspectief op ouder worden. Het gaat om 60 betaalbare ...

Lees verder

Reacties

Dit lijkt me een zeer interessant project. Hier in België hebben we een dergelijk project gerealiseerd maar dan op kleine schaal (spoorwegtunnel van 3,4 km). De zonnetunnel is het gedoopt, moet maar eens opzoek. Maar waarom niet ineens op grote schaal. Hoe ver staan we met dit idee? Is er nog verder over gebrainstormd? Is er al een proefprojectje? Kan iemand mij een antwoord geven op deze vragen? Alvast bedankt! Simon

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up